عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

نساجی

  فایلهای مرتبط
نساجی
به لباس‌ها و پارچــه‌های اطــرافتان نگاه کنید. نوع تار و پودشــان، رنگشان، جنس‌های گوناگونشان و ... . تصور می‌کنید چه کسانی این پارچه‌ها را می‌بافند؟ اگر بخواهیم پارچه بسازیم، باید چه درسی بخوانیم؟ ریاضی؟ هنر؟ یا ...؟

امروز می‌خـواهیم شما را با رشته‌ای آشنا کنیم کـه مهارت درست‌کردن انواع پارچه را به مـا یاد می‌دهـد: نساجی. این رشتـه جزو زیرشاخه‌های بـخش صـنعت در هـنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای است.

ممکن است شما هم به پارچه‌ها و این حرفه رنگارنگ علاقه‌مند باشید، اما نداشتن اطلاعات کافی از درس‌های نساجی، اجازه تصمیم‌گیری به شما ندهد. تابه‌حال به این پرسش‌ها فکر کرده‌اید:

- در رشته نساجی به آموختن مهارت‌های خاصی نیاز داریم؟

- چه درس‌هایی باید بخوانیم؟

- بعد از گرفتن دیپلم به چه کاری مشغول شویم؟

- بازارکار و آینده شغلی‌اش خوب است؟

در این مطلب تلاش می‌کنیم به بیشتر سؤال‌های شما پاسخ بدهیم تا بتوانید مسیر آینده تحصیلی و شغلی خود را با آگاهی بیشتری انتخاب کنید.

 

این رشته چه مهارت‌هایی می‌خواهد؟

اول از همه باید سنگ‌هایتان را با خودتان وا بکنید. کار صنعتی دوست دارید؟ دلتان می‌خواهد با ابزارهای سنگین و در محیط کارگاهی کار کنید؟ خوب است. پس از همین حالا بدانید که این کار محصولی زیبا و لطیف درست می‌کند، اما فرایند تولید آن به آموختن چگونگی کـار با دستگاه‌هـای ریسندگی، چرخ‌های خیاطی صنعتی و دیگ‌های بخار نیاز دارد. البته در هنرستان این‌ها را به‌خوبی یاد می‌گیرید، اما لازمه یادگیری، داشتن علاقه است.

این حرفه معمولاً تک‌نفره انجام نمی‌شود و در کارخانه و کارگاه انجام می‌گیرد. پس ابتدا باید ببینید روحیه‌تان برای کار تیمی چطور است. هرقدر در همکاری با دیگران توانایی بالاتری داشته باشید، چالش‌هایتان در برخورد با دیگران کم می‌شود و پارچه هم با سرعت و کیفیت بیشتری تولید می‌شود. همان‌طور که گفتیم، این رشته زیرشاخه صنعت است و ریاضی، فیزیک و شیمی در درس‌هایتان نقش پررنگی دارند. اگر از دوستداران این رشته‌ها هستید، نساجی گزینه خوب برای آینده درسی و کاری شماست.

 

چه درس‌هایی می‌خوانیم؟

رشته نساجی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم 14 درس تخصصی دارد. این رشته برای کسانی که دوست دارند بیشتر از درس‌خواندن نظری، کار عملی و کارگاهی انجام دهند و مهارتی یاد بگیرند، مناسب است. بعضی از درس‌ها و کارگاه‌هایی که در رشته نساجی آن‌ها را می‌آموزید، عبارت‌اند از: ‌مقدمات بافت پارچه؛ ریسندگی؛ رنگرزی؛ نقشه‌کشی فنی‌رایانه‌ای.

 

چگونه کار پیدا می‌کنیم؟

بعضی از هنرجویان، در هر رشته‌ای، دوست دارند هم‌زمان با تحصیل کار هم بکنند، تا بعد از تمام‌شدن درسشان، راحت‌تر وارد بازار کار شوند و شغل پیدا کنند. البته اکثر کلاس‌های این رشته در کارگاه برگزار می‌شوند و همان موقع که درسی را می‌خوانند، عملی‌اش هم می‌کنند.

خوشبخـتانه برای متخصصان نساجی شـرکت‌ها و کارگاه‌های گوناگونی وجود دارند و بازار کار بد نیست. همان‌طـور که از نام درس‌هـا و کـارگاه‌هـا پیداست، نساجی مهارتی گسترده است و می‌توان در بخش‌های متفاوتی در این رشته متخصص شد.

اگر توانستید در تمام بخش‌هایش ماهر شوید که چه عالی، اما اگر نتوانستید تمرکزتان را روی یک مهارت آن بگذارید. مثلاً اگر در درس شیمی مهارت دارید، احتمالاً به کارگاه رنگرزی علاقه‌مند می‌شوید و می‌روید به سراغ آموختن چگونه کارکردن با انواع رنگ‌ها، با توجه به جنس و قیمت پارچه. شاید هم دلتان بخواهد نخ‌ریسی(دوک) کنید. نخ‌ریسی کاری شبیه قالی‌بافی است، اما نخ، دستگاه نخ‌ریسی و ابزارآلات آن با قالی‌بافی فرق دارند.

طراحی پـارچه هم بـخش مهمی از کار شماست. برخلاف اسمش که شبیه به کارهای هنری است، به دانش مقدماتی ریاضی نیاز دارد و باید بتوانید نسبت وجود هر طرح در هر متر پارچه را به دست آوردید. خلاصه بگویم، ببینید در چه درسی چه مهارت و استعدادی دارید و در نساجی نیز روی آن بخش بیشتر انرژی صرف کنید. در این صورت می‌توانید به عنوان یک نیروی متخصص، در کارگاه‌هـا و کارخانه‌های بزرگ نساجی دست به کار شوید.

 


۱۶
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، هنرستان، نساجی،رشته نساجی،ریحانه نعمت الهی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید