عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

نجات زمین از توی خانه!

  فایلهای مرتبط
نجات زمین از توی خانه!

ما در سیاره‌ای زندگی می‌کنیم که روزبه‌روز در حال گرم‌ترشدن است. فقط کافی است در اینترنت جست‌وجو کنیم و تصویرهایی از سردترین نقاط کره زمین ببینیم. حتی در منطقه‌های بسیار سرد دنیا مثل قطب‌های شمال و جنوب، تصویرهای قدیمی نشان می‌دهند که برف‌های این منطقه‌ها بسیار بیشتر از امروز بوده‌اند. اما با گذشت زمان و استفاده انسان از سوخت‌های فسیلی(مثل نفت و بنزین) و انرژی الکتریسیته(برق) دمای کره زمین روزبه‌روز بالاتر رفته است. به همین خاطر همه ما باید دست‌به‌دست هم بدهیم و کارهایی انجام دهیم که انرژی کمتری مصرف بشود. به این ترتیب با صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توانیم زمین شادتری داشته باشیم و سیاره خود را نجات بدهیم؛ اما چگونه؟
 

تا به حال چندبار شده که از اتاق خارج شده‌اید، اما چراغ را خاموش نکرده‌اید؟ یا از دست‌شویی بیرون آمده‌اید، اما یادتان رفته هواکش را خاموش کنید؟ شاید حتی از آن کسانی باشید که وقتی در فصل‌های گرم از خانه بیرون می‌روید، یادتان می‌رود کولر را خاموش کنید. یا در زمستان ترجیح می‌دهید موقع بیرون‌رفتن از خانه دست به بخاری نزنید تا مبادا در برگشت به خانه سردتان شود!

همه این کارها می‌تواند انرژی زیادی را به هدر بدهد. شاید فکر کنید که یک لامپ چه تأثیری در مصرف انرژی دارد؟ اما کافی است تصور کنید شما، دوستان و هم‌کلاسی‌هایتان و تمام هم‌سن و سالان شما در ایران - و حتی در تمام دنیا - هر کدام با بی‌توجهی فقط یک لامپ خانه‌شان را روشن نگه دارند و آن را خاموش نکنند. فکر می‌کنید چند میلیون لامپ به این ترتیب در سراسر دنیا روشن می‌مانند؟ در مورد سایر وسایل هم همین طور است. کولرها مقدار زیادی برق و آب مـصرف می‌کنند و بخاری‌ها مقدار زیادی گاز. حالا فرض کنید اگـر مـیلیون‌ها هم‌سن و سال شـما در سـراسـر دنیـا فقط یک درجه دمای بخاری خانه‌شان را کم کنند، چند میلیون درجه از دمای سراسر دنیا کـم خـواهد شـد؟
 

شاید شما هم از کسانی باشید که فقط به اشیای بزرگ توجه دارند و به چیزهای جزئی نگاه نمی‌کنند. اما خیلی وقت‌ها وسایلی کوچک می‌توانند انرژی تولید کنند؛ مثل باتری‌ها. بیایید دو تلویزیون را در دو خانه متفاوت در نظر بگیریم. یکی از این تلویزیون‌ها با «دورفرمان» (ریموت کنترل) از راه دور شبکه‌هایش عوض و روشن و خاموش می‌شود. اما دیگری دورفرمان ندارد و عوض‌کردن شبکه‌ها و خاموش و روشن‌کردن آن با دکمه‌های خود تلویزیون انجام می‌شود. شما کدام تلویزیون را ترجیح می‌دهید؟ امیدواریم تنبلی نکنید و تلویزیون دورفرمانی را انتخاب نکنید! زیرا به همان اندازه باتری‌های درون دورفرمان، انرژی بیشتری در این تلویزیون مصرف می‌شود.
 

تا به حال به شستن لباس‌هایتان دقت کرده‌اید؟ لباس‌های شما چگونه شسته می‌شوند؟ با دست یا توسط ماشین لباس‌شویی؟ اگر ماشین لباس‌هایتان را می‌شوید، پس حتماً دقت داشته باشید که ماشین لباس‌شویی را قبل از روشن‌کردن کاملاً پر از لباس کنید تا انرژی کمتری مصرف شود. اگر هم چیزی را با دست می‌شویید، فراموش نکنید که گرم‌شدن آب انرژی زیادی لازم دارد. پس بهتر است به جای آب داغ، لباس‌ها را با آب ولرم بشویید تا آب داغ کمتری مصرف شود؛ ضمن اینکه آب ولرم هم به اندازه آب داغ می‌تواند لباس‌ها را پاک کند.


همه شما در خانه‌‌هایتان یخچال و  یخ‌زن (فریزر) دارید و حتما بارها و بارها در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنید. ساده‌ترین نوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی این است که تا جای ممکن در یخچال را کمتر باز کنید. مثلاً اگر به دنبال میوه‌ای هستید، ابتدا تصمیم بگیرید چه میوه‌ای را می‌خواهید از یخچال بردارید و بعد در یخچال را باز کنید؛ تا در یخچال مدت زمان کمتری باز بماند و گرمای بیرون از یخچال، باعث گرم‌شدن داخل یخچال نشود.

- بازماندن در یخچال باعث گرم‌شدن داخل یخچال می‌شود و بعد از آنکه در را بستید، موتور یخچال باید با شدت بیشتری کار کند تا دمای داخل آن را دوباره پایین بیاورد.

- هرچند شما کمتر از یخ‌زن استفاده می‌کنید و استفاده از مواد غذایی یخ‌زده درون یخ‌زن‌ها معمولاً کار بزرگ‌ترهاست، اما احتمالاً هیچ کدام از اعضای خانواده‌تان نمی‌دانند که وقتی  یخ‌زن  کـاملاً پر باشد، انرژی کمتری برای سرد نگه‌داشتن آن لازم است. پس ترجیح دارد به پدر و مادرتان بگویید که حتی وقتی یخ‌زن خانه کاملاً پر نیست، آن را پر نگه دارند. چگونه؟ با یک راه ساده: جاهای خالی یخ‌زن  را با کاغذ مچاله‌شده پر کنند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.
 

منبع: بارنهام، کی (1394). انرژی را هدر ندهیم. ترجمه  نگار عجایبی. شرکت انتشارات فنی ایران- کتاب‌های نردبان. تهران.


۹
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، زمین شاد، نجات زمین از توی خانه، حسن ستوده نیاکرانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید