عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

مأموریت شگفتی آور ناو گروه ۸۶

مأموریت شگفتی آور ناو گروه ۸۶
پیروزی انقلاب اسلامی ایران را باید سر آغاز تحولات بنیادین در کشورمان دانست. خود باوری، آزادی حاصل از انقلاب اسلامی، و وابسته‌نبودن به دولت‌های استکباری موجب شد تا در عرصه‌های متعدد به خودکفایی برسیم. از سوی دیگر، دست مستشاران غربی و آمریکا که با راه‌اندازی صنایع مونتاژ وابستگی‌مان را همچنان به خود محفوظ نگه داشته بودند، کوتاه شد.

یکی از جدیدترین دستاوردهای اخیر ایران در عرصه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در دی ماه سال 1399 رونمایی شد، ناوبندر مکران، اولین ناو «بالگردبر» بود که جهانیان را به حیرت انداخت. شناور مکران همانند یک جزیره و بندر  متحرک 121 هزار تنی، در سال 1399به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد. ناوبندر مکران وظیفه پشتیبانی از ناو‌های رزمی و تأمین تدارکات از قبیل سوخت و خوراک، انجام عمل‌های جراحی در بیمارستان دریایی، تأمین تجهیزات مورد نیاز  پزشکی و ... را بر عهده دارد. بنابراین موضوع لجستیک در مأموریت‌های دوردست در آب‌های آزاد که بسیار مهم تلقی می‌شود، از این پس به آسانی انجام می‌گیرد. ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران، قادر است بدون هیچ‌گونه کمکی از سوی سایر کشورها، و باوجود تحریم‌های ظالمانه، مأموریت در آب‌های آزاد را به سرانجام برساند.

ناو گروه 86 در قالب کد 360، با شعار صلح و دوستی، روز نهم مهرماه سال 1401 سفر خود را به دور کره زمین از بندر عباس آغاز کرد و در اردیبهشت ماه سال 1402، با انجام موفق مأموریت، به ایران اسلامی بازگشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، درباره مأموریت ناو گروه 86 ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «مأموریت موفق و افتخارآمیز این ناوگروه پیرامون کره  زمین حاصل همت بلند، عزم راسخ، اعتمادبه‌نفس، قدرت طراحی، دانش پیشرفته نظامی، مدیریت کار‌آمد، شجاعت و استقامت در مقابل سختی‌ها بود.»

بندرهایی که این ناوگروه طی 213 روز دریانوردی در آن‌ها پهلو گرفت، عبارت بودند از: بندر بمبئی در هند به مدت سه روز؛ بندر جاکارتا در اندونزی به مدت پنج روز، بندر ریودوژانیرو در برزیل به مدت سه روز؛ بندر کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی به مدت پنج روز. ناوگروه 86 علاوه بر اجرای مأموریت نظامی خود، به سایر دولت‌ها نشان داد که کشور ما بدون هیچ‌گونه نیازی به نیروی دریایی بیگانگان در منطقه، خودش می‌تواند از امنیت آب‌های محدوده‌اش و خطوط کشتیرانی محافظت کند. همچنین یکی دیگر از دستاوردهای این مأموریت  تقویت حوزه دیپلماسی دفاعی با چند کشور بود. از جمله، ورود ناوگروه به بـرزیل، مـصادف با صـد و بیستمین سـالگرد ارتباط ایران و برزیل بود.

 

ویژگی‌های این مأموریت

1. در این مأموریت، توانمندی ناوشکن دنا در مقابل طوفان‌های سهمگین اقیانوسی مشخص شد. هر چند  این ناو‌شکن در برابر طوفان‌ها برای 28 درجه کجی طراحی شده بود، اما توانست در برابر 48 درجه کجی مقاومت کند.

2. ناو گروه 86 نیروی دریایی ارتش توانست برای نخستین بار از آغاز دریانوردی بین‌المللی خود مسافت 65 هزار کیلومتری را طی کند.

3. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای اولین بار توانست نرم‌افزاری بومی طراحی کند که در پیش‌بینی آب و هوا در بدترین شرایط جوی فقط دو درصد خطا دارد.

4. ناوشکن دنا مجهز به راداری با 300 کیلومتر برد است که توان پوشش 360 درجه‌ای را دارد.

5. ناوشکن دنا  به طول 94 متر و عرض 11 متر که فاصله دکل آن تا پایین‌ترین نقطه‌اش 20 متر و ابعاد آبخورش 3/2متر است، علاوه بر جابه‌جایی 200 تن از کارکنانش، می‌تواند تعدادی از نیرو‌های یگان ویژه را نیز حمل کند. این مأموریت با حضور بیش از 350 دریانورد انجام شد.

 

در حوزه تسلیحات و توانمندی‌های ناوشکن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- شناسایی هم‌زمان 100 هدف پروازی، سطحی، و زیر سطحی؛

- درگیرشدن هم‌زمان با 16 هدف پروازی، سطحی، و زیر سطحی؛

- بمباران هدف‌های دشمن در ساحل، با استفاده از توپ‌های 76 میلی‌متری؛

- استفاده از توپ‌های 20 میلی‌متری برای مبارزه با دزدان دریایی؛

- بهره‌گیری از 190سامانه بومی پیشرفته؛

- استفاده از اژدرهای قدرتمند برای ره‌گیری و انهدام انواع زیردریایی‌های دشمن؛

- استفاده از موشک‌های عمود پرتاب و سطح به سطح.

و تجهیزات دیگری که قرار است در آینده نزدیک روی ناوشکن دنا  نصب شوند.


۱۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، علمی،ناو گروه 86، ناو بالگردبر،مجید عمیق
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید