عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

دستی به طبیعت

  فایلهای مرتبط
دستی به طبیعت
بازیافت زباله‌های خشک، مثل پلاستیک، کاغذ، شیشه و فلزها، هم موجب می‌شود که این زباله‌ها به موادی مفید برای ما تبدیل شوند و به این ترتیب به بهترین شکل از این مواد استفاده شود، و هم از آلوده‌شدن طبیعت جلوگیری می‌کند. اما در اطراف ما چه موادی وجود دارند که باید بازیافت شوند، اما تاحالا کمتر به آن‌ها توجه کرده‌ایم؟

همه ما در کودکی سروکار زیادی با اسباب‌بازی‌ها داشته‌ایم. بسیاری از ما هنوز هم اسباب‌بازی‌هایمان را نگه داشته‌ایم و آن‌هایی که خواهر یا برادر کوچک‌تر از خود دارند، حتماً هر چند وقت یک بار شاهد ورود اسباب اسبا‌‌ب‌بازی‌های جدیدی به خانه‌‌های خود هستند. بسیاری از این وسایل بازی از مواد پلاستیکی، فلزی یا شیشه‌ای ساخته شده‌اند. تا به حال دقت کرده‌اید که وقتی این وسایل خراب می‌شوند، با آن‌ها چه‌کار می‌کنید؟

معمولاً این نوع وسایل را در کنار زباله‌های دیگر می‌گذاریم و آن‌ها را از خانه بیرون می‌ریزیم. غافل از اینکه برای ساخت وسایل پلاستیکی، انرژی و هزینه فراوانی شده است و دورریختن آن‌ها در حقیقت، از بین‌بردن این همه انرژی است. اما اگر این وسایل را همراه با دیگر وسایل پلاستیکی به غرفه‌های بازیافت تحویل بدهید، می‌توانید خوش‌حال باشید که از هدررفتن انرژی زیادی جـلوگیری کرده‌اید. چه چیزهـای دیـگری در اطراف ما وجـود دارنـد کـه تـحویل آن‌ها به باجـه‌هـای بازیافت مواد، می‌تواند از آلوده‌شدن طبیعت جلوگیری کند؟
 

فرقی نمی‌کند چه خریدی انجام بدهید. اگر دقت کنید، با هـر خرید مقدار زیادی وسیله غیرقابل استفاده وارد خانه خود می‌کنید. مثلاً زمانی که میوه می‌خرید، میوه‌ها در کیسه فریزر قرار داده می‌شوند. حتی خیلی وقت‌ها که کتاب و دفتر می‌خرید، آن‌ها درون روکشی نایلونی قرار گرفته‌اند. بیشتر وسایل بهداشتی هم درون پاکت‌های مقوایی قرار دارند؛ مثل خمیردندان‌ها و کرم‌ها. تازه وقتی از آن‌ها استفاده می‌کنید و قوطی کرم یا خمیردندان شما تمام می‌شود، یک زباله خشک دیگر تولید می‌شود که می‌تواند طبیعت را آلوده کند. بسیاری از هدیه‌ها را هم در پاکت‌های مقوایی زیبا و خوش‌رنگ می‌گذارند. مثلاً وقتی که دوستی برای شما یک کتاب هدیه می‌آورد، می‌بینید که کتاب درون یک پاکت بزرگ مقوایی است.
 

کمی به خوراکی‌هایی که می‌خورید دقت کنید. بسیاری از مواد کنسروی، مثل تن ماهی، کنسرو لوبیا یا بادمجان، کمپوت میوه‌ها و بسیاری از نوشابه‌ها در قوطی‌های فلزی قرار دارند و بعد از مصرف، بیشتر این قوطی‌ها هیچ استفاده‌ای ندارند. ضمن اینکه در قوطی‌ها بعد از بازشدن بسیار تیز و بُرَنده می‌شود و اگر آن‌ها را بین زباله‌های دیگر به سطل آشغال محله بریزید، ممکن است باعث آسیب‌رساندن به حیواناتی شوند که با بوی این قوطی‌ها به سمت آن‌ها آمده‌اند.

اما به جز فلزها، زباله‌های زیـادی در خانـه‌ها تولید می‌شوند ...
 

فرقی نمی‌کند از قوطی‌های پلاستیکی آب‌میوه استفاده کنید یا موادی مثل عرق نعنا، یا از شیشه‌های خیارشور، زیتون و عسل. همه این‌ها را می‌توان بازیافت کرد. موادی مثل ماکارونی، نخود و لوبیا هم در بسته‌‌هایی نگهداری می‌شوند که بعد از بازشدن و خالی‌شدن محتوای آن‌ها، دیگر به درد نمی‌خورند. پس باید اجازه ندهید که آن‌ها بین زباله‌های تَر- مثل پوست میوه‌ها - قرار بگیرند. آن‌ها را بین زباله‌های خشک و مواد بازیافتی بگذارید تا به سهم خود به زیباشدن زمین کمک کنید.

اگر اطرافیانتان هم این کار را نمی‌کنند، به آن‌ها آموزش بدهید!
 

دیگر چه دورریختنی‌هایی را می‌توانید در اطراف خود ببینید که تا به حال به آن‌ها توجهی نکرده‌اید؟ برای مثال، هر کسی که شیرینی می‌خرد، علاوه بر شیرینی‌ها باید یک جعبه مقوایی بزرگ شیرینی را هم با خودش به خانه بیاورد. یا مثلاً هنگام خرید لباس، کفش و ... مقدار زیادی مقوا و جعبه وارد خانه شما می‌شود. شاید تا به حال دقت نکرده باشید که از این وسایل چه استفاده‌ای می‌شود کرد. خیلی از این وسایل را می‌توان دوباره استفاده کرد. مثلاً وقتی کسی هدیه‌ای برایتان می‌آورد که در یک جعبه زیبا قرار داده شده است، می‌توانید آن جعبه را به‌خوبی نگهداری کنید و بعدها که به کسی می‌خواهید هدیه‌ای بدهید، از آن استفاده کنید.

در صورتی که به ساختن کاردستی مقوایی نیاز باشد، معمولاً از تمام مقواهایی که در خانه دارید- مثل جعبه‌های شیرینی- هم می‌توانید استفاده کنید.

آیا راه دیگری به ذهنتان می‌رسد؟ مثلاً می‌توانید از کـاغـذ کـادوهایی کـه در خـانه داریـد، موقع بسته‌بندی هدیه‌هایـی کـه برای دیگران گرفته‌اید استفاده کنید؛ البته تنها به این شرط که خودتان هنگام بازکردن این کاغذهای هدیه، آن‌ها را پاره نکنید!

 

 

منبع: بارنهام، کی (۱۳۹۴). بازیافت در همه جا. ترجمه نگار عجایبی. انتشارات نردبان. تهران

 


۱۶
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، زمین شاد، دستی به طبیعت، حسن ستوده نیاکرانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید