عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آموزش هیبریدی در مدرسه‌ها از طراحی تا اجرا

  فایلهای مرتبط
آموزش هیبریدی در مدرسه‌ها از طراحی تا اجرا

اشاره

 بیش از یک دهه است که آموزش هیبریدی1یا ترکیبی یک روند رو به رشد بوده است که مدرسهها از آن استقبال میکنند. البته همهگیری ویروس کرونا هم سرعت اجرا و هم نرخ پذیرش کلی بسیاری از مدلهای آموزش مجازی و هیبریدی را بهشدت افزایش داد. آموزش در مدرسههای هیبریدی معمولاً ترکیبی از آموزش حضوری و آموزش برخط است که به دانشآموزان امکان حضور در کلاسهای حضوری یا دسترسی به محتوای آموزشی برخط را میدهد. در این نوع آموزش، از فناوریهای پیشرفته استفاده میشود تا تجربه آموزشی بهتری برای دانشآموزان فراهم شود و این به معنای ادغام بهتر فناوری  و آموزش است.

 

آموزش هیبریدی: آموزش برخط+ آموزش سنتی

آموزش هیبریدی بهترین ویژگیهای آموزش سنتی را با مزایای یادگیری برخط ترکیب میکند تا آموزشهای شخصیشده و متمایز را در میان گروهی از یادگیرندگان ارائه دهد. دانشآموزان در برنامههای آموزشی یادگیری هیبریدی، بخشی از زمان را بهصورت برخط یاد میگیرند و با این حال از مزایای آموزش و نظارت حضوری برای به حداکثر رساندن یادگیری خود و مطابقت با نیازهای خود برخوردارند (Saichaie, 2020). یادگیری هیبریدی بهترین ویژگیهای مدرسههای سنتی را با مزایای ارائهشده توسط آموزش مجازی ترکیب میکند تا آموزشهای شخصی و متفاوت را بین گروههای یادگیرنده ارائه دهد (Gordon, Barnes & Martin, 2009). دانشآموزان در برنامههای یادگیری هیبریدی میتوانند بهصورت برخط یاد بگیرند و همچنان فرصت یادگیری حضوری را دارند تا یادگیری خود را مطابق با نیازهای خود به حداکثر برسانند. نقش معلم در این فرایند نقش یک تسهیلگر است. در این شیوه، استفاده ساده از فناوری کافی نیست؛ فناوری باید بهدرستی با فنهای کار، برنامه درسی، یادگیری و ارزیابی ادغام شود. در نظر گرفتن اینکه فناوری چه زمانی و چگونه میتواند بهطور مناسب و مؤثر از آموزش و یادگیری حمایت کند، مهم است.

 

طراحی تجربههای هیبریدی: نمونه فعالیتها و ابزارها و روشهای سنجش

چند جدولی که در ادامه میآیند، بر اساس نوع فعالیتها و سنجشهای آموزش هیبریدی دستهبندیشدهاند و نحوه انجام هر فعالیت یا روش را بهصورت برخط، ناهمزمان یا همزمان و بهصورت حضوری مقایسه میکنند(دانشگاه واشنگتن، 2023).

 

بهبود تجربه یادگیری در آموزش هیبریدی

در استفاده از مدل تدریس هیبریدی مزایای زیادی وجود دارد و اکثر معلمان با این موضوع موافق هستند؛ اما فقط با پشتیبانی، ابزار و راهبردهای مناسب.

 

بهترین شیوههای آموزشی را انتخاب و از درسهای ویدئویی برای حمایت از آنها استفاده کنید

در مدل هیبریدی، ویدئو در همه شکلهایش برای موفقیت بسیار مهم است. میدانیم که معلمان هنوز از اثربخشی ویدئوها و پخشهای زنده اطمینان ندارند. قبل از همهگیری، بیشتر ما با کلاسهای حضوری آشنا بودیم، در حالی که تعداد کمی از معلمان در مدیریت از راه دور دانشآموزان، تجربه قابلتوجهی داشتند، چه رسد به اینکه با هر دو گروه در مدلی ترکیبی کار کنند.

همانطور که ایجاد محتوای درس ویدئویی برای تقویت آموزشها را شروع میکنید، بهترین شیوههای پخش صفحه نمایش را دنبال کنید. هر ویدئو باید با یک هدف یادگیری روشن آغاز شود و دارای شروع، وسط و پایان باشد. در تولید محتوا، بهمنظور جلبتوجه، بهدرستی و به میزان مناسبی از یادداشتها، متن انتخابشده، نقاشیها و تصویرها استفاده کنید، زیرا این کار درک یادگیری را افزایش میدهد. همچنین، ویدئوها باید جذاب و دارای طول مناسب سطح کلاس شما باشند تا توجه دانشآموزان را حفظ کنند (Bülow, 2022). سعی کنید درسهای ویدئویی طولانیتر را به بخشهای کوتاه و جذاب تقسیم کنید.

 

یادگیری دانشآموزان را با ارزشیابی شخصیسازی کنید

معلمان باید معیارهای ارزشیابی را در نظر داشته باشند تا دقیقاً بدانند هر دانشآموز از کجا شروع میکند و در پایان درس چقدر پیشرفت کرده است. این موضوع ممکن است شامل بررسی نمرات یا زمان برای تکمیل تکالیف و همچنین ارزشیابی مهارتها و مفاهیم باشد. این امر به برنامهریزی آموزشهای آینده و شخصیسازی محتوا برای هر دانشآموز کمک میکند.

 

دانشآموزان برخط و دانشآموزان حضوری را تشویق کنید با یکدیگر مشارکت کنند

در ابتدا این واقعیت که برخی از دانشآموزان در روزهای خاصی در خانه هستند، در حالی که برخی دیگر در کلاس درس با شما هستند، ممکن است چالش یا مانع به نظر برسد، اما شما میتوانید از این قالب منحصربهفرد به نفع خود استفاده کنید. محتوای تعاملی برخط باید جزو کلیدی دورههای هیبریدی باشد و باید مطمئن شوید که بحثهای برخط شامل هر دو گروه میشوند. انجام این کار دانشآموزان برخط را پاسخگو نگه میدارد و به دانشآموزان اجازه میدهد در کار گروهی مشارکت کنند (Potter, 2015).

 

از ابزارهای تعاملی برای تقویت این سبک استفاده کنید

از ترکیب ابزارهای تعاملی، برنامهها و فناوری یادگیری برای بهبود کلاس درس خود استفاده کنید. از این ابزارها  میتوان در خانه یا کلاس استفاده کرد تا دانشآموزان بدون توجه به جایی که هستند، تعامل داشته باشند، در بحثهای کلاسی شرکت کنند و سؤالات خود را بپرسند. علاوه بر این، تسلط بر این ابزارها، مهارتهای مهم توسعه حرفهای را به دانشآموزان میآموزد و در استفاده و کاربست فناوری به آنها کمک میکند (Wang, Liu, Wang & Tian, 2022).

 

جمعبندی

آموزش هیبریدی انعطافپذیری و تنوع را در فرایند یادگیری ارائه میکند و به دانشآموزان و معلمان اجازه میدهد از مزیتهای هر دو حالت حضوری و برخط بهرهبرداری کنند. برنامههای درسی در مدرسههای هیبریدی باید بهطور کامل به نیازها و شرایط یادگیری دانشآموزان و ترکیب یادگیریهای حضوری و برخط پاسخ دهند. این برنامهها باید از فناوری‌‌های پیشرفته و ابزارهای آموزشی جدیدتر بهرهبرداری کنند تا تجربه یادگیری بهبود یابد و محیط آموزشی جذاب و متنوعی فراهم شود. در این شیوه آموزشی، اطمینان از تهیه و استفاده بهینه از منابع آموزشی مناسب برای دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز اهمیت دارد.

 

 

پینوشتها

1. Hybrid

2. Learning Activit

3. Asynchronous Online Mode

4. Synchronous Online Mode

5. In-Person Mode

6. Discussion

7. Simulation/Experiential Learning

8. Collaborative Reading

9. نوعی راهبرد یادگیری مشارکتی است که به هر دانشآموز در هر گروه امکان میدهد در یک جنبه از موضوع تخصص داشته باشد، بهعنوان مثال، گروهی درباره زیستگاه حیوانات و گروهی دیگر  درباره شکارچیان حیوانات مطالعه میکنند.

10. Whole-Class Reflection

11. PollEverywhere

12. Coaching

13. Group Projects

14. Assessment Type

15. Formative

16. Summative

 

منابع

1. Bülow, M. W. (2022). Designing synchronous hybrid learning spaces: Challenges and opportunities. Hybrid learning spaces, 135-163.

2. Gordon, J. A., Barnes, C. M., & Martin, K. J. (2009). Undergraduate research methods: Does size matter? A look at the attitudes and outcomes of students in a hybrid class format versus a traditional class format. Journal of Criminal Justice Education, 20(3), 227-248.

3. Potter, J. (2015). Applying a Hybrid Model: Can It Enhance Student Learning Outcomes?. Journal of Instructional Pedagogies, 17.

4. Saichaie, K. (2020). Blended, flipped, and hybrid learning: Definitions, developments, and directions. New Directions for Teaching and Learning, 2020(164), 95-104.

5. University of Washington. (2023, 22 July). Designing Hybrid Experiences: Example Learning Activities and Tools. https://www.education.uw.edu/technologycenter/hybrid-learning-environments/designing-hybrid-experiences-example-learning-activities-and-tools/

6. Wang, X., Liu, T., Wang, J., & Tian, J. (2022). Understanding learner continuance intention: a comparison of live video learning, pre-recorded video learning and hybrid video learning in COVID-19 pandemic. International Journal of HumanComputer Interaction, 38(3), 263-281.

 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده جدول این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

۸۹
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، مبانی فناوری آموزشی، ترکیبی، برخط، حضوری، آموزش هیبریدی در مدرسه ها از طراحی تا اجرا، سارا بنی عامریان، مهران صیادی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید