تغییرات نوظهور و بهروزرسانی محتوای برنامههای درسی
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
در دنیای پویای امروز، بازار کار مدام در حال تغییر و تحول است. با ظهور هوش مصنوعی، خودکارسازی (اتوماسیون) و سایر نوآوریهای حوزه فناوری، ماهیت بسیاری از مشاغل و حرفهها با تغییرات مهمی همراه شده است. مشاغلی که تاب رویارویی با این تغییرات را ندارند، از فهرست طبقهبندی مشاغل حذف میشوند و بسیاری دیگر به بازتعریف اساسی در شرح وظایف و تکالیف کاریشان نیاز مییابند. اما موضوع مهم این است که تکلیف شاغلان دراین مشاغل چه میشود؟ آنها چگونه میتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند؟ آیا اصلاً این امر امکانپذیر است؟ همانطور که میدانیم، یکی از کارکردهای کسب شایستگیهای غیر فنی این است که افراد شاغل را برای جابهجاییهای شغلی احتمالی آماده و تحرک بین کارراهههای شغلی را برای ایشان هموار میکند. علاوه بر آن، با بهوجود آمدن شرایط و ویژگیهای جدید شغلی، ویژگیهای شاغلان هم دستخوش تغییرات قرار میگیرد. این مسئله بهخصوص برای ذینفعان و ذیربطان دنیای کار در کشور، که براساس اعتقادات ما بر فرهنگ کار و تلاش و اخلاق در کار همواره تأکید شده است، بسیار حائز اهمیت است.
خوشبختانه در طراحیهای انجامشده در برنامههای درسی تربیتی شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش در نظام جدید، موضوع شایستگیهای غیرفنی به عنوان موضوعی تحولی هر رشته در نظر گرفته شده و اجرای آن بهصورت درسهای مستقل و بهصورت تلفیقی در سایر درسهای فنی پیشبینی شده است. در حالحاضر که چند سالی از اولین دوره اجرای برنامههای درسی جدید سپری شده، ضروری است ارزشیابی از اجرای این نوع از درسها در کنار درسهای فنی انجام و اثربخشی آن سنجیده شود تا با توجه به ویژگیهای جدید شغل و شاغل در بستر تغییرات نوظهور و نیازها و اقتضائات جدید دنیای کار، مقدمات لازم برای بهروزرسانی و بهبود محتوایی آن فراهم شود.
نظر شما همکار گرامی درخصوص این دسته از درسهای چیست؟ آیا اهداف آنها به خوبی طراحی شدهاند و پاسخگوی اقتضائات جدید هستند؟ نحوه طراحی آنها در برنامه درسی رشتههای آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش مناسب است؟ چه روشهایی برای اجرای اثربخش آنها وجود دارند؟ لطفاً پیشنهادهای خود را از طریق مقاله، قلم تجربه، تصویر و ... با ما درمیان بگذارید.
۷۶
کلیدواژه (keyword):
رشد آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش، سرمقاله، تغییرات نوظهور و به روزرسانی محتوای برنامه های درسی، احمدرضا دوراندیش