رویکرد جدید برنامه درسی زبان انگلیسی، رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه است و براساس آن، دانشآموزان به شیوهای فعال و نظاممند با حضور معلم بهعنوان راهبر و همراه، روند یادگیری زبان را طی میکنند. فصلنامه رشد آموزش زبان یکی از
مطالب خود را به میزگردی درباره ضرورت تغییر کتابهای درسی زبان انگلیسی و رویکرد جدید آن اختصاص داده است.
«از آرزوی معلمان تا مقاومت در برابر رویکردهای جدید» مشروح میزگردی است که با حضور مؤلفان، معلمان و کارشناسان گروه زبانهای خارجی برگزار شده است.
در بخشی از این مطلب دکتر سیدبهنام علوم مقدم در پاسخ به سؤالی مبنی بر ویژگیهای رویکرد برنامه جدید درس زبان انگلیسی با عنوان رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه گفته است: «در رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه، منظور از بخش اول «ارتباطی» همان آموزش
زبان از راه رویکرد ارتباطی است اما دو صفت «فعال» و «خودباورانه» تصویرهای مختلفی را نشان میدهند. آنچه مدنظر راهنمای برنامه درسی است و اکثر همکاران بر آن توافق دارند، این است که در رویکرد فعال بین دانشآموزان و راهبرشان، یعنی معلم، در کلاس تعاملی اتفاق میافتد؛
یعنی دانشآموز در کلاس منفعل نیست و تمامی فعالیتها در کلاس با کارگروهی پیش میرود. معلم فقط در نقش یک «راهبر» است و تکتک افراد کلاس در فعالیتها شرکت میکنند. در مورد بخش «خودباورانه» هم دو نکته اصلی مدنظر ماست؛ یکی اینکه دانشآموز با آموزش زبان در کلاس
این اعتماد به نفس را بهدست بیاورد که بتواند با همنوع خود ارتباطی زبانی برقرار کند. دیگر اینکه از ابعاد هویتی به خودباوری برسد؛ یعنی از بُعد مذهبی، ملی، اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی به این باور برسد که در کنار یادگیری یک زبان خارجی در چارچوب هویت ملیاش باقی
بماند و با یادگیری یک زبان خارجی آن را از دست ندهد.»
مشروح کامل این میزگرد در فصلنامه رشد آموزش زبان، شماره 106، بهار 1392 منتشر شده است.