مقالهای از «رشد زیستشناسی»
بهرهگیری از شیوه آموزشی نقشههای مفهومی که مبتنی بر ساختگرایی است، تلاش بر بازنمایی دانش به روش ترسیمی دارد. بنابراین بهعلت فعال شدن هر دو نیمکره مغز سبب تسهیل و تسریع فرایند یاددهی- یادگیری میشود. فصلنامه رشد آموزش زیستشناسی
در مقالهای به انواع نقشههای مفهومی و الگوی تدریس با استفاده از آن پرداخته است.
پوراندخت یعقوبی مدرس مرکز تربیتمعلم بنتالهدی صدر و دبیر دبیرستانهای رشت نویسنده این مقاله است. در ابتدای این مقاله میخوانیم: «نقشههای مفهومی در واقع ابزاری برای سازماندهی و ارائه اطلاعات به روش ترسیمیاند. نقشههای مفهومی دارای گرهها و خطوط ارتباطی
بین گرهها هستند. مفاهیم در گرهها قرار میگیرند و واژههایی که روی خطوط ارتباطدهنده نوشته میشوند بیانکننده نوع ارتباط مفاهیماند. نقشههای مفهومی معمولاً به شیوه سلسله مراتبی تهیه میشوند، یعنی مطالب کلیتر و جامعتر در رأس قرار میگیرند و هر چه به پایین
نقشه نزدیک میشویم، مفاهیم و مطالب جزئیتر میشوند. مزیت بزرگ استفاده از نقشههای مفهومی این است که میتوانند تصویری روشن و جامع از مفاهیم و روابط بین آنها در فضایی کوچک فراهم کنند. بنابراین، سرعت فرایند یاددهی- یادگیری را افزایش میدهند، ضمن اینکه گستره
عملکرد آن امکان بهکارگیری در ارزشیابی را نیز فراهم میکند.»
نویسنده مقاله در ادامه به انواع نقشههای مفهومی پرداخته است که عبارتند از: نقشه مفهومی خطی؛ عنکبوتی؛ شبکهای؛ چارت سازمانی؛ حلقوی یا چرخهای و مدل همپوشی.
ادامه مقاله به تشریح هر یک از انواع نقشههای مفهومی، الگوی تدریس نقشههای مفهومی و روشهای استفاده از آنها در فرایند یاددهی- یادگیری اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش زیستشناسی، شماره 92، پاییز 1392 منتشر شده است.