منبع: «رشد مشاور مدرسه»
یکی از مقالات فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه به موضوع هیپنوتیزم و سوءتعبیرهایی درباره کاربردهای درمانی آن اختصاص دارد.
اعظم فاضلی کارشناس ارشد روانشناسی نویسنده این مقاله است.
در ابتدای این مقاله میخوانیم: «معمولاً وقتی افراد میشنوند که کسی هیپنوتیزم درمانی انجام میدهد، به فکر خواب و انرژی مغناطیسی، از خود غافل شدن، قدرتهای مرموز و فیلمهای سینمایی مختلف در این زمینه میافتند. اما واقعیت در مورد هیپنوتیزم با آنچه تصور میشود
بسیار متفاوت است.
تحقیقات مختلف عصبشناسی نشان میدهد که امواج مغزی در هیپنوتیزم با خواب متفاوت است. علاوه بر آن، از نظر روانشناسی نیز خصوصیات فرد هیپنوتیزم شده با فردی که به خواب رفته است کاملاً تفاوت دارد. برخی میپندارند که انسان در حالت هیپنوتیزم کنترل رفتاری خود را از
دست میدهد. تحت تسلط هیپنوتیزمکننده قرار میگیرد و ممکن است دیگر بیدار نشود یا اینکه افراد سادهلوح زودتر هیپنوتیزم میشوند و صدها تصور غلط دیگر.»
یکی از سوءتعبیرها عبارت است از اینکه در «هیپنوتیزم اسرار شخصی فاش میشود یا او برخلاف اعتقاداتش عمل میکند.» نویسنده مقاله در اینباره آورده است: «برای توضیح در مورد این سوءتعبیر لازم است قضاوت نقادانه را توضیح دهیم. قضاوت نقادانه در هر شخص سالمی وجود دارد
تا هر چیزی را به راحتی نپذیرد. این عمل ذهن (قضاوت نقادانه)، در موقع هیپنوتیزم به درجاتی به حالت تعلیق درمیآید. میزان این تعلیق به میزان هیپنوتیزمپذیری شخص بستگی دارد. هرچه هیپنوتیزمپذیری بیشتر باشد، قضاوت نقادانه بیشتر بهصورت تعلیق درمیآید. البته هیچگاه
متوقف یا صفر نمیشود و اگر مطلبی گفته شود که با اصول و اعتقادات فرد منافات داشته باشد، مجدداً فعال میشود و حتی ممکن است فرد از حالت هیپنوتیزم درآید. در واقع بخشی از روان به نام «ناظر پنهان» این کار را انجام میدهد؛ یعنی از تمامیت شخصیت انسان و اصول ارزشی
اعتقادی و اسرار او محافظت میکند و اگر چیزی برخلاف اعتقادات وی باشد، مقاومت میکند و ممکن است از خلسه هیپنوتیزم بیرون بیاید.»
ادامه مقاله به توضیح درباره دیگر سوءتعبیرها پیرامون هیپنوتیزم اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 33، پاییز 1392 منتشر شده است.