در «رشد آموزش فیزیک»
«اندیشه پویا» عنوان مقالهای است که در شماره جدید فصلنامه رشد آموزش فیزیک چاپ شده است.
آقای جهانگیر ریاضی نویسنده مقاله «اندیشه پویا» در مقدمه آن آورده است:
«اندیشه پویا تفکری است که با عبور از مسیرهای خلاق و متفاوت، در تعامل با یک پدیده یا رویداد، ضمن طرح چراییها و پرسشهای اساسی و کیفی، قوانین ناظر بر رفتار دینامیکی آن رویداد را میشناسد و با استفاده از آن قوانین رویداد را بهسمت بستر دینامیکی زمان هدایت میکند.
در واقع میتوان گفت که نگرش پویا در جستوجوی یافتن بنیادیترین «چرا»هایی است که پاسخ درست به آنها میتواند راهگشای دستیابی به شیوههای زیستن کیفی انسان باشد.»
نویسنده در ادامه مقاله، تعریف «اندیشه ایستا» را در مقابل «اندیشه پویا» مطرح کرده و آورده است: «اندیشه ایستا» رویدادها و پدیدهها را در شرایطی ایستا و غیر دینامیکی به دور از هرگونه تعامل با سایر پدیدهها و امکان هرگونه تغییر، مورد بررسی قرار میدهد. در چنین
نگرشی نمیتوان انتظار طرح پرسشها و چرایی کیفی و خلاق را داشته باشیم.»
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «صاحب تفکر ایستا برای تعامل با یک پدیده یا رویداد در جهان خارج، تنها یک مسیر کلیشه شده و تکراری را میشناسد و هیچگونه تلاشی برای یافتن مسیرهای متفاوت یا ایجاد تغییر در مسیر کلیشهای انجام نمیدهد. نمونه آن رفتار معلمی با
اندیشه ایستا در محیطی آموزشی است که بهدلیل نبود خلاقیت و نوآوری در آن سبب میشود. در چنین شرایطی نمیتوان انتظار رفتار و واکنشهایی خلاق و پویا از دانشآموزان داشت.»
آقای ریاضی در ادامه این مقاله آورده است: «اندیشه پویا»، پویایی تعامل با یک پدیده یا رویداد را براساس کثرت و تنوع در مسیرهای ورود به تعامل توصیف میکند. این تفکر، یک پدیده یا رویداد را براساس رفتار دینامیکی آن ضمن تعامل با سایر پدیدهها و رویدادهای جهان خارج
مورد ارزیابی قرار میدهد. در واقع باید گفت که نمیتوان از یک منظر محدود و مسیر کلیشهای، رفتار دینامیکی یک پدیده را تحلیل کرد.»
«تغییر موازنه بین اندیشه پویا و اندیشه ایستا»، «اندیشه پویا و یافتن مسیرهای نو برای ورود به تعامل»، «اندیشه پویا و خروج از چرخههای نازیبای تکرار»، «اندیشه پویا: ایجاد تعامل بین رویداد و بستر دینامیکی زمان»، «اندیشه پویا: تبدیل کثرت به وحدت»،«چراییها و پرسشهای
پویا» و «اندیشه پویا و بازخوانی خویشتن» بخشهای دیگری از این مقاله است که میتوانید آنها را در
فصلنامه رشد آموزش فیزیک، شماره 107، تابستان 1393 مطالعه کنید.