مقالهای از «رشد آموزش پیشدبستانی»
«دوره پیش از دبستان و رویکرد کودکمحور» عنوان مقالهای است که در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی منتشر شده است.
دکتر فرخنده مفیدی نویسنده این مقاله است.
در ابتدای این مقاله آمده است: «رشد کودک در سالهای اولیه بسیار سریع است. رشد کنجکاوی، علایق، مبانی شکلگیری شخصیت، رشد اجتماعی و سازگاری، رشد مغز، زبان و گفتار در این سالها چنان سریع است که از دست دادن فرصتها و فراهم آوردن زمینههای مناسب برای توجه و آموزش
و تربیت کودکان بسیار جبرانناپذیر است.»
در ادامه میخوانیم: «سالهای نخستین برای رشد کلی کودک بسیار حساس است و هر کودک برای رشد به محیط تربیتی پرباری نیاز دارد. اهمیت و ضرورت تولد تا ششسالگی و دوران پیش از دبستان را شاید بتوان از چهار منظر بهتر و سادهتر توصیف کرد:
1. منظر بیولوژیک (یافتههای پژوهشی حوزه عصبشناختی و مغزمحور)
2. توجیه اقتصادی (تحلیل هزینه ـ فایده و سودآوری)
3. توجیه اجتماعی
4. توجیه آموزشی (عملکرد و پیشرفت تحصیلی مطلوب در طول دوره تحصیل و آینده)»
نویسنده مقاله پس از توضیح هر یک از این موارد به رویکرد آموزشی کودکمحور در برنامههای آموزشی این دوره اشاره کرده است: «در این رویکرد کودک نقش فعال و تعیینکنندهای دارد. میتواند انتخاب کند، تصمیم بگیرد، استقلال فکر و اندیشه داشته باشد، دیدگاهها و عقاید خود
را بهراحتی بیان کند و در کارها و فعالیتها احساس وابستگی نکند.
در برنامههای مبتنی بر این رویکرد به نیازهای همهجانبه کودکان توجه اصولی میشود تا شایستگیها و نقاطقوت و ضعف او شناخته شود. البته کودک نباید از ضعفهای خود هراسی داشته باشد بلکه خودیابی و خودشناسی مطلوبی پیدا میکند. خوداصلاحی، کار خودخواست و فکرورزی در زمینههای
مختلف فرد را برای عبور از بحرانها و مشکلات آماده میکنند. نقش مربی و فرد بزرگتر نقشی راهنما، هدایتگر و مهروز است. تا جایی که لازم باشد و کودک از ایمنی برخوردار باشد، در فعالیتها و کنشهای او از جانب بزرگترها مداخله افراطی و یا حتی خواسته و دست و پاگیر
صورت نمیگیرد.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره 25، زمستان 1393 منتشر شده است.