مقالهای از «رشد آموزش ریاضی»
بهدلیل اهمیت نقشی که دانش حرفهای در توسعه حرفهای معلمان ریاضی داراست، در بدنه آموزشوپرورش ایران، ظرفیتی با عنوان «گروههای آموزشی» ایجاد شد.
محمدجواد کارخانه دبیر ریاضی، در مقالهای که در فصلنامه رشد آموزش ریاضی منتشر شده است به نقش و جایگاه گروههای آموزشی پرداخته است.
در ابتدای مقاله میخوانیم: «با وجود اهمیتی که توسعه حرفهای در بحث مربوط به آموزش معلمان در بردارد، تأکید آموزش معلمان در ایران، بیشتر بر روی آموزشهای موضوعی بوده و کمتر به دانش حرفهای پرداخته شده است. به گفته گویا (1380) با توجه به اینکه آموزش معلمان یک
فرایند مستمر است، دانش حرفهای، نمیتواند بهطور مستقل و تنها در دورههای قبل از خدمت معلمان ایجاد شود. بدین سبب در ساختار تشکیلاتی وزارت آموزشوپرورش، ظرفیتی به نام گروههای آموزشی ایجاد شده است تا از این طریق، معلمان بهطور مستمر دانش حرفهای خود را بهروز
کنند و با هماندیشی، راهحلی برای چالشهای حرفهای خود پیدا کنند.»
نویسنده در بخش بعدی مقاله به موضوع آموزش معلمان توسط خودشان اشاره کرده است: «مدل آموزش همکاران توسط خودشان مدلی است برای یادگیری و توسعه حرفهای معلمان در مدارس سطح پایین اجتماعی- اقتصادی که توسط کنسینتون میلر (2007) ارائه گردید. با اجرای این نوع آموزش ارتباط
بین معلمان رشد کرده و توسعه مییابد و اعتماد بهوجود آمده و ایدههای رایج و باورها به چالش کشیده شده و یا در یک محیط امن اعتبار مییابد. این نوع آموزش میتواند نگاههای جدیدی را در کلاس درس بهوجود آورد و به بازشناسی آنچه که اتفاق افتاده است و نیز ملاحظه
سختیهایی که بهوجود آمده و شناسایی دلایل آنها کمک کند.»
گروههای آموزشی در ایران بخش دیگری از مقاله است. در این بخش میخوانیم: «شواهد نشان میدهد که این ظرفیت بالقوه بهدرستی مورد استفاده قرار نگرفت و هدف اصلی ایجاد آن مورد غفلت واقع شد. بهویژه فعالیت گروههای آموزشی در چند سال اخیر، بیشتر نشان داد که تصمیمگیریهای
غیرکارشناسانه و غیر اصولی در این حوزه موجب شده تا این ظرفیت موجود در آموزشوپرورش ایران که با فکر اولیهای پیشرفتهای ایجاد شده بود، کارایی لازم را نداشته باشد و بهجای ایجاد ارتباط بالنده و مستمر بین معلمان و توسعه حرفهای آنها گاهی تنها به برگزاری یک یا
دو جلسه کلیشهای در طی سال محدود شود.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش ریاضی، شماره 118، زمستان 1393 منتشر شده است.