«آموزش مراکز پیش از دبستان و مهدهای کودک در فنلاند» عنوان مقالهای است که در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی منتشر شده است.
در بخشی از مقاله میخوانیم: «آموزش رسمی و اجباری در کشور فنلاند از 7 سالگی آغاز میشود و 9 سال طول میکشد. این تحصیلات اجباری شامل 6 سال ابتدایی و 3 سال متوسطه است. در این مدت، دانشآموزان با محیط و دروس پایه و زبانهای خارجی آشنا میشوند.»
نویسنده مقاله اهداف آموزش دوره پیش از دبستان در کشور فنلاند را چنین برشمرده است:
1. ایجاد محرک آموزشی برای شکوفایی استعدادهای بالقوه کودکان؛
2. تلاش برای گسترش روابط کودکان با یکدیگر؛
3. شرکت کودکان و والدین آنان در برنامههای آموزش پیشدبستانی.
در ادامه مقاله آمده است: «مهدکودک «اولونسالو» با برخورداری از فضای فیزیکی بسیار غنی و کارکنانی مجرب یکی از بهترین مهدهای کودک کشور فنلاند است. آنچه در ادامه میآید، نظرات معماران سازنده این فضا و نظرات کاربران این مکان است: سؤال اساسی معماران مهدکودک اولونسالو فنلاند، در مورد ساخت این بنا، از خود این بوده است: چگونه میتوان براساس علوم رفتاری کودک و تأثیرات اجتماعی محیطی و با توجه به سبک معماری کشور و مصالح موجود و با در نظر گرفتن نظرات شخصی کودک به الگویی از طراحی مهدکودک دست یافت؛ بهطوری که درون و برون بنا بهگونهای درهم آمیخته شوند که:
1. کودک در آن قادر به رفع بسیاری از نیازهای خود، کشف نادانستهها و جستوجو برای آنها، ابتکار، خلاقیت، یادگیری تجربی و.... باشد.
2. کودک در آن مرزی بین درون و بیرون احساس نکند، آزاد و رها در این فضای متصل حرکت کند و احساس رها شدن درفضایی بیانتها روحش را پرواز دهد.
معماران این مهد کودک برای طراحی خود دو هدف اصلی را دنبال میکردند:
1. دلچسب و خوشایند بودن فضا برای کودکان؛
2. استفاده از معماری بومی چوبی فنلاند؛
و اصول زیر را برای طراحی خود در نظر گرفتند:
1. امن بودن فضا برای کودکان؛
2. مناسب بودن فضا برای بزرگسالان؛
3. مناسب بودن فضا برای رشد ذهنی کودکان؛
4. جاری بودن حس تداوم معماری گذشته در فضا؛
5. ایجاد محیط مناسب برای برقراری تعامل بین کودکان و بزرگسالان؛
6. رؤیایی بودن فضای متناسب با اسطورهسازی کودکا؛ن
7. فضایی مناسب برای تخلیه هیجانی کودکان.»