کلیدهای ارتباط، عنوان مقالهای است که در جدیدترین شماره «رشد مدیریت مدرسه» منتشر شده است. نویسنده این مقاله سعی کرده اصولی را که باید در برقراری ارتباط بین کارکنان مدرسه رعایت شود، متذکر گردد
در بخشی از مقاله میخوانیم: «در برقراری روابط انسانی در مدرسه، نکته اساسی محور قرار دادن «تربیت» است. یکی از مسئولیتها و رسالتهای مهم نظام آموزشوپرورش، مدرسه و اعضای آن یعنی مدیر، معلمان، مربیان تربیتی، کارکنان و سایر افراد مرتبط، حفظ، نگهداری و انتقال فرهنگ و ارزشهای انسانی است. بنابراین، چه در برقراری روابط ـ با سایر اعضای مدرسه و اعضای اصلی مدرسه یعنی دانشآموزان ـ و چه در انجام وظایف آموزشی، پرورشی و اداری، میبایست به فرهنگ و ارزشهای معنوی و انسانی توجه و بر اساس آنها عمل کرد تا زمینههای لازم برای درونی شدن ارزشها در دانشآموزان فراهم شود.»
نویسنده مقاله تأکید کرده است: «از آنجا که مدیر در مدرسه با معلمان و مربیان، کارکنان آموزشی و اداری، دانشآموزان و همچنین والدین دانشآموزان ارتباطی نزدیک و ضروری دارد، در برقراری روابط انسانی میبایست اصول و نکاتی را مدنظر داشته باشد؛ از جمله:
ـ آگاهی از مسائل و مشکلات و نیازهای معلمان؛
ـ رازداری در مقابل معلمان؛
ـ جلب اعتماد و اطمینان والدین؛
ـ ابراز محبت نسبت به دانشآموزان ؛
ـ تقویت اعتماد متقابل و یکرنگی بین همه عوامل مدرسه؛
ـ توجه به نظرات معلمان و دانشآموزان؛
ـ ایجاد فرصت ابتکار و خلاقیت؛
ـ توجه به اهمیت فرد در مدرسه و
ـ جلوگیری از بروز یأس در کارکنان و ایجاد فضای اشتیاق به کار.»
نویسنده در ادامه به توضیح هر یک از این موارد پرداخته است.
نویسنده: فریده بهاری، آموزگار منطقه ۶ تهران
#ارتباط مطلوب #اهداف آموزشی
** دریافت فایل PDF مقاله کلیدهای ارتباط
** دریافت فایل PDF رشد مدیریت مدرسه، شماره ۱۱۶، پاییز ۱۳۹۶
** بایگانی رشد مدیریت مدرسه