معلمان در طول حیات حرفهای خود گاهی به عنوان متخصص فناوری آموزشی فعالیت میکنند. برای اینکه این افراد بتوانند در حرفه خود مفیدتر و شایستهتر ظاهر شوند، نیاز است مهارتهایی داشته باشند و بر اساس اصول و قواعد حرفهای فعالیت کنند تا شایستگی آنها به نمایش گذاشته شود
در ابتدای مقاله در تعریف مفهوم شایستگی میخوانیم: «شایستگی به عنوان کیفیتی حرفهای شامل داشتن مهارت، دانش، تجربه کافی یا مناسب یا واجد شرایط بودن برای انجام وظیفه تعریف میشود. در رشته تکنولوژی آموزشی، هیئت بینالمللی استانداردها برای کارآموزی، عملکرد و آموزش، در سال ۲۰۰۳، شایستگی را چنین تعریف کرده است: «دانش، مهارتها یا نگرشهایی که شخص را قادر میسازد فعالیتهای یک حرفه یا شغل را طبق استانداردهای آن حرفه و به طور مؤثر و کارآمد انجام دهد. در این تعریف، شایستگی برای سه گروه از افراد (طراحان آموزشی، مدیران آموزشی و مربیان) سازماندهی شده است.»
نویسنده در این مقاله ۱۸ شایستگی مربوط به مربیان را ارائه کرده است که در پنج حوزه بنیانهای حرفهای، برنامهریزی و آماده سازی، روشها و راهبردهای آموزشی، سنجش و ارزشیابی و مدیریت طبقهبندی شدهاند.
• بنیانهای حرفهای:
۱. به طور مؤثر و کارآمد ارتباط برقرار کند.
۲. مسائل مربوط به شغل و حرفه خود را به روز کند و بهبود ببخشد.
۳. استانداردهای اخلاقی و قانونی ایجاد شده را بپذیرد.
۴. اعتبار شغلی ایجاد و آن را حفظ کند.
• برنامهریزی و آمادهسازی:
۵. روشها و مواد آموزشی را طراحی و برنامهریزی کند.
۶. زمینه را برای آموزش مهیا کند و سازماندهی را بهبود ببخشد.
• روشها و راهبردهای آموزشی:
۷.در یادگیرندگان انگیزه ایجاد کند.
۸. مهارتهای ارائه اثربخش را نشان دهد.
۹. مهارتهای تسهیل گری موثر را ارائه دهد.
۱۰. مهارتهای سؤال پرسی مؤثر را ارائه دهد.
و...
• نویسنده: پرنیان جلالی، کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
• منبع: ماهنامه رشد فناوری آموزشی، شماره ۱ (پی در پی ۲۸۱)، مهر ۱۳۹۸
• • • برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.