عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد
راه اندازی باشگاه معلمان فیلمساز، سرمایه گذاری روی استعدادهای دانش آموزی، تطبیق آثار ارسالی با محتوای کتب درسی، اکران و نقد و بررسی آثار به شکل آنلاین و انتشار کتابی پیرامون سابقه نیم قرن تجربه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، از جمله دستاوردهای پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی، آموزشی- تربیتی رشد بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، با وجود شرایط بحرانی ایجاد شده توسط بیماری همه گیر کرونا؛ امسال نیز نظیر گذشته تداوم پیدا کرد و با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای نوین، توانست این دوره را نیز اگر چه به شکلی متفاوت اما پربار برگزار کند.

 

ورود آثار فیلمسازان به فضای درسی

ورود آثار فیلمسازان به فضای درسی، برنامه دیگری بود که در این دوره دکترحسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش قول اجرای آن را داد.

او از اجرای تحولات نرم‌افزاری در قالب سند آموزش خبر داد و بیان کرد: فرایند تحول نرم‌افزاری دروس تا پیش از سال 1400 وارد عرصه دیگری خواهد شد که در قالب آن دانش‌آموزان و والدین آنها می‌توانند با بهره‌مندی از کدهای رمز نگاری شده یا اصطلاحاً QR CODE به آرشیو آثار تایید شده دست پیدا کنند بنابراین جشنواره یک رویداد کمک کننده در مسیر این تحول به‌شمار می‌رود. در این برنامه دانش‌آموزان این امکان را خواهند داشت که با اسکن کردن، کد، وارد شبکه ملی شوند و محتواهای غنی‌سازی شده کتاب‌های درسی را مورد استفاده قرار دهند.

او شناسایی و معرفی فیلم‌های آموزشی و تربیتی داخلی و خارجی را از جمله اهداف این جشنواره خواند و اظهار کرد: بهره‌گیری از توانایی‌های صنعت سینما و تلویزیون و نقش مؤثر آن در فرایند یادگیری، تبادل فرهنگی و هنری بین کشور ایران و دیگر کشورهای جهان و تشویق هنرمندان برجسته ایران و سایر کشورهای جهان به ساخت فیلم‌های علمی و آموزشی از جمله اهداف ما درا ین جشنواره به‌شمار می‌رود. ضمن اینکه ما سعی داریم بتوانیم ارتباط مناسبی بین تولیدکنندگان آثار علمی و تربیتی با علاقمندان و طالبان امتیاز فرهنگی این نوع آثار ایجاد کنیم.

 

رقابت 110 کشور در بخش بین‌المللی

پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، علی رغم تمام پیش بینی‌هایی که به دلیل شیوع کرونا، اغلب بدبینانه مطرح می‌شد، امسال نیز با حضور گسترده کشورهای مختلف در بخش بین‌المللی برگزار شد.

دبیر پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، نیز در همین راستا، گفت: حاصل تلاش همکاران من در دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، با توجه به شرایط ایجاد شده و شیوع ویروس منحوس کرونا، جذب 3250 فیلم در دو بخش ملی و بین‌المللی بود. در بخش ملی که ویژه دانش‌آموزان و معلمان محترم فیلم‌ساز است، 411 اثر که 166فیلم آن متعلق به معلمان و 245 اثر مربوط به دانش‌آموزان است، به دبیرخانه رسید. در بخش بین‌الملل نیز 2839 اثر به دبیرخانه رسید که بالغ بر 2110 اثر خارجی از 110کشور جهان و 729 اثر از فیلم‌سازان داخلی را شامل می‌شود.

 

نمایش آثار برگزیده در صدا و سیما

راهیابی آثار برگزیده پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به فضای صدا و سیما از جمله دستاوردهای این دوره به شمار می‌رود. در این دوره، نمایش آثار برگزیده در صدا و سیما، امکان تماشای آثار را برای تمام مردم و به خصوص دانش آموزان علاقمند در سراسر کشور فراهم آورد.

دبیر پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد نیز، درباره نمایش آثار برگزیده دانش‌آموزان و معلمان در شبکه‌های چهار، امید، آموزش و قرآن  گفت: در این دوره فیلم‌هایی که توسط دانش‌آموزان و معلمان تولید شده در شبکه‌های چهار، شبکه آموزش، قرآن و امید در بین برنامه‌های آموزشی به نمایش داده شد، تا دانش‌آموزان سراسر کشور بتوانند از این فیلم‌های کوتاه بهره‌مند شوند.

 

اکران آنلاین بیش از 35 اثر در بخش بین‌الملل

برگزاری وبینارهای آنلاین، جهت اکران آثار بخش بین‌الملل از دیگر اقدامات پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به شمار می‌رود. در این وبینارها که طی 5 روز جشنواره در سه بخش پویانمایی، داستانی کوتاه و مستند کوتاه برگزار شد، بیش از 35 اثر نمایش و با حضور کارشناسان، کارگردان‌ها و فعالان عرصه فیلمسازی در هر بخش، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در این بخش، روز پایانی وبینار، به دانش آموزان پایه هشتم، نهم و دهم متوسطه اختصاص پیدا کرد و به این گروه امکان دیدن، آثار برگزیده بخش دانش آموزی را داد. یکی از اهداف مهم این اقدام، آشنایی دانش آموزان با پتانسیل‌‌های موجود در این بخش و معرفی این حوزه بود.

در این وبینار، روح الله مالمیر، قائم مقام جشنواره بین‌المللی فیلم رشد و مریم یگانه، کارشناس به توضیح مباحث فیلمسازی و موضوعات آن با زبان ساده برای دانش آموزان پرداختند و پاسخ دادن به سوالات مطرح شده از سوی دانش آموزان در اولویت قرار گرفت.

وبینارهای آنلاین علاوه بر امکان ارتباط گسترده‌تر بین مخاطبان و برگزارکنندگان، فضای مناسبی را جهت تبادل نظر بین این دو گروه فراهم آورد.

 

ادامه آموزش دانش آموزان برگزیده با همکاری سینمای جوان

آموزش حرفه‌ای دانش آموزان برگزیده در جشنواره و افراد دارای استعداد و پتانسیل از دیگر برنامه‌های این رویداد به شمار می‌رود. در همین راستا بدیعی گفت: ما در دوره‌های گذشته برای دانش‌آموزان برگزیده دوره‌های آموزشی در قالب اردو داشتیم اما امسال به دلیل کرونا این امر مقدور نیست بنابراین با یکی از مؤسسات صحبت‌هایی برای آموزش دانش‌آموزان داشتیم و انجمن سینمای جوان قول آموزش یک دوره کامل از فیلمسازی گرفته تا تدوین و کارگردانی را به صورت رایگان برای این دانش‌آموزان به ما داده است.

 

راه اندازی باشگاه معلمان فیلمساز

راه اندازی باشگاه معلمان فیلمساز و حضور بیش از 700 معلم در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، از دیگر اتفاقات و رویدادهای زیرساختی بود که شکل گرفت.

محمد ابراهیم محمدی درباره این بخش گفت: باشگاه معلمان فیلمساز با هدف شناسایی، آموزش و تقویت توانمندی معلمان فیلمساز ایجاد شده است بنابراین در روند این پروژه هر معلم دارای یک پروفایل برای ارسال آثار خود به جشنواره است.

او ادامه داد: دبیرخانه این باشگاه نیز در تمام طول سال فعال است تا بتوانیم با آموزش معلمان، تمامی علاقمندان و افراد مستعد به این عرصه را برای تولید و به عنوان پشتوانه محتوای کتاب‌های درسی تقویت کنیم.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با اشاره به مشکلات پیش آمده توسط اپیدمی کرونا، بیان کرد: البته در این راستا به دلیل بیماری کرونا و مشکلات آن، برنامه آموزش معلمان فیلمساز به شکل وبینار انجام خواهد گرفت اما در نهایت معلمان به عنوان چهره‌هایی مهم در راستای تأمین پشتوانه و محتوای کتب درسی ما در آینده مورد توجه و آموزش قرار خواهند گرفت.

 

مروری بر فعالیت‌های 50 دوره جشنواره فیلم رشد

رونمایی از کتاب «نیم قرن فیلم رشد» از دیگر اقدامات این دوره از جشنواره به شمار می‌‌رود. این کتاب که مروری بر 50 دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی- تربیتی رشد است، با دکتر حسن ملکی ریاست سازمان، دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی وزیر و تنی چند از دیگر مسؤولان آموزش و پرورش رونمایی شد.

در این کتاب به سیر جشنواره در ادوار مختلف برگزاری از اولین دوره که تحت عنوان "اولین فستیوال بین‌المللی فیلم‌های آموزنده در سال 1342 تا دوره پنجاهم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در دوره حاضر پرداخته شده است.

حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ابتدای این کتاب مقدمه‌ای نگاشته که متن کامل آن به شرح زیر است:برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم رشد بهانه زیبایی است تا همدلان و همراهان حوزه تعلیم وتربیت را در رسانه‌ای با گستره فرا ملی مورد تجلیل و از این رهگذر بارقه‌ای از نور و امید را در معرض همگان قرار دهیم.

بهره‌گیری از دستاوردهای داخلی و بین‌المللی در راستای انتقال تجربیات و تعامل با اندیشه‌های بدیع و کارآمد و پیدا کردن جایگاه واقعی، سبب طراوت و منشاء نگاهی نو به گام‌های پیموده شده جهت تبیین عملکردها و تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن کاستی‌های این مسیر خواهد شد. تلاش جهت به خدمت در آوردن هنر سینما در فرآیند یاددهی و یادگیری اکنون به گام پنجاهم رسیده است. نیم قرن جذابیت و خوشایندسازی مقوله یادگیری و رقم خوردن تحولات محتوایی و ساختاری جز با عنایت حق‌تعالی و لطف و همراهی همه کسانی که در توسعه و تعمیق این فعالیت هنری و علمی نقش آفریده‌اند، امکان‌پذیرنبوده است. مجموعه حاضر بازتاب اجمالی از دهه‌ها استمرار و کوشش و فعالیت خستگی‌ناپذیر و ارج نهادن یاد و نام تلاشگران این حوزه در طی پنجاه دوره خاطرات دانش در آئینه تصویر می‌باشد، باشد که شاهد به ثمر نشستن ظرفیت نهفته این رویداد، در بطن نظام آموزشی کشور و بهره‌مند شدن پر تلألو آینده‌سازان میهن اسلامی از این چشمه جوشان و پرمهر باشیم.

 

اهدای جوایز و بازخوردهای مهمانان و برگزیدگان

پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف، ملی و بین‌المللی، عصر روز سه شنبه 28 بهمن ماه در سینما فلسطین (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) به کار خود پایان داد.

برگزیدگان این دوره از جشنواره در بخش ملی شامل فیلم‌های دانش آموزی، معلمان فیلمساز و در بخش بین‌المللی شامل پویانمایی، مستند بلند، مستند کوتاه، داستانی بلند و داستانی کوتاه، اعلام و تقدیر شدند.

در این مراسم، زهرا(مبینا) حمزه، برنده مقام سوم به خاطر فیلم پویانمایی «انتخاب»، از روند روی آوردن به این عرصه صحبت کرد و گفت: من تا کلاس یازدهم در رشته ریاضی تحصیل کردم و حتی توانستم مدال‌های مختلفی را در رشته ریاضی به دست آورم اما پس از آشنایی با رشته انیمیشن، تصمیم به تغییر رشته گرفتم.

او ادامه داد: بسیاری از اطرافیانم این کار را اشتباه می‌دانستند اما پدر و مادرم همواره از من حمایت کردند، بنابراین به خاطر علاقه‌ای که در من ایجاد شده بود، وارد هنرستان شدم زیرا دوست دارم که این رشته را دنبال کنم.

این دانش آموز فیلمساز، افزود: داستان انیمیشن کوتاه «انتخاب» نیز درباره دانش آموزی است که با یک کوله در مسیر آموزش گام برمی‌دارد و بر اساس آنچه که به او آموخته می‌شود، رشته آینده خود را انتخاب می‌کند. در واقع این داستان تا حدود زیادی شبیه به کاری بود که خودم انجام دادم.

ملیکا آقایی، برنده جایزه اول به خاطر فیلم «خاطره می‌سازیم» گفت: همزمان با مطرح شدن این پرسش از سوی ریاست جمهوری مبنی بر اینکه چگونه مدرسه شادی داشته باشیم، این ایده شکل گرفت. سپس با همکاری اطرافیان و مدرسه این کار را آغاز کردم.

جواد مولانیا، برنده جایزه بخش معلمان فیلمساز به خاطر فیلم داستانی «مثقال» نیز در این مراسم، گفت: بسیار از این جشنواره وهیئت داوران سپاسگذارم. بعد از 20 سال جلوی دوربین بودن، تصمیم گرفتم که ابعاد دیگری را تجربه کنم. همه عوامل این فیلم یا دانش آموز و یا معلم بودند و همه از دوستان و یاران آموزش و پرورش بودند که جای تشکر دارد.

منوچهر مشیری، برنده تندیس زرین به خاطر فیلم «نادره کار» در این مراسم گفت: خوشحالم که اگر جایزه‌ای می‌گیرم از جشنواره رشد است. در زمانی که جشنواره کار خود را آغاز کرد، ‌من 14 ساله بودم اما از همان زمان علاقمندی به فیلم و سینما در وجود من شکل گرفت و کنجکاو شده بودم که این جشنواره، چگونه رویدادی است. این جشنواره، نخستین رویداد سینمایی ایران بود و من نوجوان 14 ساله، درباره این کنجکاو بودم که به چه موضوعاتی می‌پردازد. امروز صحبت‌هایی مبنی بر مرور 50 ساله جشنواره رشد شنیدم که انگیزه ایجاد کرد. من به این رویداد بسیار احترام می‌گذارم و همواره با علاقمندی آثارم را به این رویداد می‌آورم.

 بر اساس این گزارش، در مراسم اختتامیه دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر، دکتر محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام حمید محمدی، تنی چند از دیگر مسؤولان آموزش و پرورش و اهالی هنر نیز حضور داشتند.

سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۶۴۷
کد خبر : ۳,۵۴۳
اخبار مرتبط
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید