عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
جشنواره عکس و تصویرگری رشد، جشنواره‌ای حرفه‌ای برای مشارکت ظرفیت‌های ملی در عرصه تولید منابع آموزشی و تربیتی
نشست آسیب‌شناسی و نقد دوازدهمین دوره جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد با حضور نایب‌رئیس جشنواره، نمایندگانی از مشارکت‌کنندگان دوره دوازدهم و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره برگزار شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با توجه تحولات جدی کشور در حوزه عکس و تصویرگری، امروز شاهد ارتقای جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد هستیم. هر دو سال یکبار فراخوان جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد منتشر می‌شود و هنرمندان این عرصه آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌کنند. پیش از آغاز سیزدهمین دوره جشنواره دوسالانه عکس و تصویرگری رشد، نشستی با حضور نایب‌رئیس جشنواره، نمایندگانی از مشارکت‌کنندگان دوره دوازدهم و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره برگزار شد تا به عنوان فعالان عرصه هنر و رسانه نگاه آسیب‌شناسانه خود را از جشنواره دوازدهم و همچنین پیشنهاداتشان را  برای رشد و بالندگی سیزدهمین دوره جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد ارائه نمایند.

در ابتدای این نشست پرویز قراگوزلی، سرپرست معاونت تولید و انتشار مجلات رشد گزارشی از دوره‌های گذشته این جشنواره ارائه داد.

در ادامه دکتر محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نایب رئیس جشنواره عکس و تصویرگری رشد در تبیین اهمیت هنر و کارهای هنری گفت: این موضوع بسیار ارزشمندی است که یک هنرمند دغدغه اصیل تربیتی داشته باشد، چرا که از بین هزاران کار، اهمیت تربیت را شناخته و در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است. امروز اتفاق بزرگی در حوزه عکس و تصویرگری رشد رقم خورده و این کار بزرگ به فکر بزرگ نیاز دارد.

وی درخصوص موضوعات فراخوان جشنواره گفت: آثار دریافت شده و برگزیده این جشنواره علاوه بر استفاده در مجلات رشد، برای هر نوع منبع آموزشی و تربیتی اعم از منابع رسمی و منابع مکمل و مقوم هم استفاده خواهد. کتاب درسی، مجلات رشد، فضاهای اردوگاهی، محیط‌های متنوع آموزشی و تربیتی و... نیازمند منابع هنری عکس و تصویرگری هستند که این نیازها در هر دوره‌ای احصا و فراخوان می‌شوند. برای موضوعات این فراخوان کارگاه‌های ‌آموزشی برگزار خواهد شد و بر اساس آن بهترین کارها انتخاب و استفاده می‌شوند.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با اشاره به فلسفه فعالیت‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در نهاد تعلیم و تربیت همواره از سازمان پژوهش‌وبرنامه‌ریزی آموزشی انتظار می‌رفته تا با رصد و پایش پدیده‌ای فرهنگی و تحول علمی یا فناوری در جهان در شناسایی و تحقیق درباره آن موضوع پیشرو باشد و زمینه بهره‌مندی هوشمند از این تحولات در جهت بالندگی حوزه تعلیم و تربیت را در قالب منابع آموزشی تربیتی استاندارد و شیوه‌های نوین آموزشی و تربیتی بومی برای معلمان و نظام تعلیم و تربیت فراهم نماید.

سازمان پژوهش در سال‌های گذشته در عرصه عکس، تولید محتوای الکترونیکی و فیلم بر نقش اشاعه‌ای متمرکز بود و به دنبال فراگیر شدن این موضوعات و ضریب دادن به این نوع منابع بود و از آسیب‌ها و مخاطرات صیانت می‌کرد. امروز که هر موضوع چهار جشنواره رشد در کشور فراگیر شده‌‌اند، دیگر جشنواره‌های رشد حالت اشاعه‌ای و آموزشی ندارند.

دکتر مذنبی افزود: از آنجا که امروز افرادی تمایل دارند که در امر تعلیم و تربیت با وزارت آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند، جشنواره عکس و تصویرگری رشد از یک جشنواره اشاعه‌ای به جشنواره‌ای حرفه‌ای تبدیل شده است. این جشنواره ابعاد ملی و عمومی دارد که همه باید در آن مشارکت داشته باشند. استعدادهای خوبی در کشور هستند که نتوانسته‌اند در عرصه‌های آموزش و پرورش مشارکت کنند. یکی از کلیدواژه‌های موفقیت آموزش و پرورش در دهه‌های پیش رو مشارکت است. یک بستر این مشارکت‌ها، جشنواره‌ها هستند که بهترین آثار در آن شناسایی، معرفی و از آن‌ها در مجموعه منابع آموزشی و تربیتی اصیل و رسمی آموزش و پرورش استفاده می‌شود. جشنواره عکس و تصویرگری رشد از آموزش و اشاعه در راستای اهداف خودش و در راستای تحقق رفع نیازهای تصویرسازی سازمان پژوهش استفاده می‌کند.

نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد درباره سیزدهمین دوره این جشنواره گفت: در سیزدهمین دوره جشنواره، عکس و تصویرگری با هم داوری نخواهند شد. در این دوره از جشنواره یک فراخوان برای عکس و تصویرگری اعلام می‌شود اما در بخش انتخاب و داوری، تصویرگری و عکس از هم جدا می‌شوند. در محورها و موضوعات جشنواره هم نیازها شناسایی شده‌اند. معمولاً جشنواره‌ها در دوگانه وجوه هنری و تعلیم و تربیتی قرار دارند که در این جشنواره توازنی بین این دو وجه برقرار خواهد شد.

دکتر مذنبی درخصوص احصای موضوعات جشنواره سیزدهم نیز گفت: برای دوره سیزدهم از دبیرخانه جشنواره خواسته‌ شده تا با بررسی کتاب‌های درسی، فهرستی از کمبودهای تصویری را احصا کنند و این نیازها در قالب مجموعه کاملی به شرکت‌کنندگان ارائه نمایند و بر اساس آن، کارگاه‌های آموزشی برگزار شود تا از این طریق شاهد دریافت آثار هدفمند به جشنواره بوده و این موضوع می‌تواند وجه تمایز این جشنواره را از سایر جشنواره‌های این حوزه باشد.

برگزاری نمایشگاه از آثار برگزیده در دوره دوازدهم، تبیین عملکرد دبیرخانه جشنواره پس از برگزاری هر دوره، فعالیت‌های آژانس عکس رشد در فضای مجازی و نحوه تعامل با عکاسان در فواصل بین جشنواره‌ها از دیگر نکاتی بود که مدیرکل دفتر انتشارت و فناوری آموزشی برای حاضرتان در جلسه تبیین نمود.


در این جلسه همچنین کارشناسان و نمایندگانی از مشارکت‌کنندگان دوره دوازدهم در حوزه عکس و تصویرگری حضور داشتند که خلاصه‌ای از نظرات و پیشنهادات این عزیزان را با هم می‌خوانیم:

 

ناصر محمدی؛ هنرآموز عکاسی / زنجان

انتخاب نماینده استانی، تمرکز موضوعات جشنواره بر آموزش و پرورش، عدم پذیرش عکس‌های دیگر جشنواره‌ها، استفاده از ظرفیت‌های هنرستان‌ها، برگزاری نمایشگاه از آثار برتر بین جشنواره‌ها در استان‌ها، ایجاد امکان عکاسی در مدارس، آشنایی داوران باید با جریان عکس کشور، توجه به شرایط اقلیمی در انتخاب عکس‌ها.

 
 
احمدرضا کریمی؛ هنرآموز عکاسی / تهران

توجه به تفاوت نگاه هنرمندان عکاس و تصویرگر، دعوت از داورهای به روز و جوان، برگزاری اردوهای آموزشی برای عکاسان، درنظرگرفتن تمهیدات عکاسی همزمان با بازگشایی مدارس، اضافه شدن مجموعه عکس به محورهای جشنواره.

 
 
حجت‌الله عطایی؛ دبیر هنر / قم

توجه جدی به ارائه حرفه‌ای عکس‌های برگزیده در نمایشگاه جشنواره، ارائه قوی عکس‌ها در کتاب جشنواره.

 
 
محمدمهدی بهمنی؛ عکاس / قم

جداسازی جشنواره عکس از تصویرگری، تقویت تشکیلات روابط عمومی جشنواره، برجسته سازی حوزه‌های جنبی جشنواره، دائمی شدم دبیرخانه، برگزاری نمایشگاه‌ از آثار برگزیده در استان‌ها، اضافه شدن عکس‌های تاریخی به جشنواره،  تقویت آژانس عکس رشد

 
 
جمال‌الدین تیموری؛ عکاس / تهران

بررسی هدف از برگزاری و ویژگی‌های جشنواره عکس رشد، به کاربردن نگاه زیبایی‌شناسی در موضوع آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی مناسب برای ورود عکس‌های جشنواره به کتاب‌های درسی،  تولید عکس برای کتاب‌های رشته‌های فنی.

 
 
مجید کاظمی؛ هنرآموز گرافیک / قزوی

برگزاری نمایشگاه از آثار برتر جشنواره در استان‌ها، معرفی جشنواره در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی در هنرستان‌‌ها، معرفی برگزیدگان جشنواره در مجلات رشد.

 
خدیجه بختیاری؛ عضو هیئت انتخاب جشنواره / تهران

آیا این جشنواره رویکرد تحلیلی با نام رشد دارد یا رویکردی تفکیکی که سایر جشنواره‌ها زیر سایه رشد هستند؟ این جشنواره کدام رویکرد را دنبال می‌کند؟ برای ورود عکس‌ها و تصویرسازی‌های برگزیده به کتاب‌های درسی نیز لازم است بررسی‌های لازم در کمیسیون کتاب‌های درسی انجام شود.

 
 
گلنوش عطار؛ هنرآموز گرافیک / تهران

عینی دیدن و ذهنی دیدن دو مقوله جدا از هم هستند. عکاس‌ها موضعات را عینی می‌بینند  و تصویرسازان همان را به صورت ذهنی به تصویر می‌کشند. ثبت وقایع در قالب عکاسی و تصویرسازی یک هنر است و در کنار هم بودن این دو با یک موضوع مشخص زیبا است.

 
 
زهره محمدخانی؛ هنرآموز هنرستان / تهران

محدودیت‌های تصویرسازی از نظر موضوع، ناشناخته بودن این جشنواره در هنرستان‌ها، اطلاع‌رسانی ضعیف جشنواره، ضعف در برگزاری نمایشگاه، جداسازی داوری حوزه دیجیتال و دستی و استفاده از تصویرسازی‌های برگزیده در کتاب‌های درسی، برگزاری کارگاه‌هی آموزشی.

 
 
فاطمه خمامی؛ کارشناس هنر و معماری / تهران

برگزاری جلسات داوری به صورت حضوری، تهیه آرشیوی از عکس‌های دوره‌های قبل برای داوران به منظور جلوگیری از ورود عکس‌های تکراری به جشنواره، سامانه‌ای برای اعطای مجوز عکاسی در مدارس، استفاده از هنرستان‌های کشور به عنوان روابط عمومی جشنواره، فروش عکس‌های برگزیده برای زیباسازی محیطی.

 
 
ندا رهگذر؛ هنرآموز فتوگرافیک / تهران

معرفی جشنواره به هنرآموزان، ابهام در موضوعات جشنواره دانش‌آموزان عکاس، اعطای مجوز به دانش آموزان برای عکاسی از مدارس، دسترسی به عکس‌های دوره‌های گذشته جشنواره از طریق وبگاه، عدم امکان ارسال عکس‌های ارسال شده به جشنواره‌های دیگر.

 
 
 
 
 
برای مشاهده تصاویر جلسه، اینجا را انتخاب کنید.

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱۴۴
کد خبر : ۴,۴۱۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید