ماهنامههای رشد بزرگسال عمومی ویژه معلمان، دانشجو معلمان و کارشناسان وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر و در سراسر کشور توزیع شدند.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی اولین شماره از ماهنامههای آموزشی و تربیتی رشد در گروه مجلات رشد بزرگسال عمومی به عنوان جزئی از بستههای تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، در سال تحصیلی 1404-1403 توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی منتشر شدند.
رشد آموزش ابتدایی
اولین شماره از ماهنامه رشد آموزش ابتدایی، به موضوع «سبک زندگی معلمی» پرداخته است. در این شماره تجربههایی از اولین تعامل دانشآموزان و معلمان منتشر شده است. همچنین مطالبی نیز برای آمادهسازی دانشآموزان در آغاز کلاس درس، برای معلمان ارائه شده است. در راستای تعاملی بودن این نشریه، محتواهایی تکمیلی نیز به صورت رمزینه در رشد آموزش ابتدایی منتشر شده است.
الگوهای ابدی، کلید رشد، پرورش نسل امیدوار، کلاس باکلاس، قاتل خاموش یادگیری، آشنایی با تدریس در کلاسهای چندپایه، مهار نرم پرخاشگری و... از جمله مطالبی است که در رشد آموزش ابتدایی مهرماه 1403 منتشر شده است.
رشد فناوری آموزشی
اولین شماره از ماهنامه رشد فناوری آموزشی در مهرماه، به موضوع فناوریهای آموزشی در کلاس درس پرداخته است. «توپ یادگیری در زمین فناوری»، عنوان مطلبی است که در این شماره از رشد فناوری آموزشی به تحلیل رویکردهای انتقادی و عملی در بهرهگیری از فناوری در آموزش پرداخته است. در این مقاله موضوعاتی مانند قدرت و مهار آن، عدالت و دسترسی، طراحی آموزشی مبتنی بر فناوری، و... تشریح شده است.
«بازاریابی آموزش» عنوان یک پرونده ویژه است که در این شماره از رشد فناوری آموزشی منتشر شده. در این پرونده مطالبی از جمله، چرایی و اهمیت بازاریابی آموزشی، فوت و فن کسب و کار در بازار آموزش، بازار محتوای آموزشی، اخلاق در آموزش و... منتشر شدهاند.
رشد مدرسه فردا
پدیده مخرب آسیبهای اجتماعی گسترهای وسیع و مخاطراتی انکارناپذیر دارد. با توجه به اینکه آسیبهای اجتماعی تأثیر زیادی بر عملکرد دانشآموزان دارد، اولین شماره از ماهنامه رشد مدرسه فردا به این موضوع پرداخته است. «بیایید کمی ساده ببینیم» عنوان مقالهای است که موضوع هویت خانوادگی را بررسی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را تشریح کرده است.
رشد معلم
رشد معلم در مهرماه 1403 با مطلب «قطره دریاست اگر با دریاست» به استقبال سال تحصیلی رفته است. در این مطلب اهمیت و اثرگذاری شورای معلمان به عنوان قلب و مغز هر مدرسه در ترسیم فرایند صحیح آموزش و تربیت مطلوب تبیین شده است.
او فرزند ماست، فرصتها و تهدیدهای هوش مصنوعی،مدیریت کلاس پر سر و صدا، تربیت گفتوگویی، چرخشهای تحولی و... از جمله مطالبی هستند که در این شماره از رشد معلم برای مخاطبان منتشر شدهاند.
رشد مدیریت مدرسه
در مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مفهوم تربیت تمام ساحتی یا چندساحتی تأکید شده است. بر اساس این سند انتظار میرود این تربیت چندساحتی در فرایندهای سیاستگذاری، برنامه درسی، تربیت معلم و ارزشیابیها متبلور شود. اما به نظر میرسد مهمترین بخشی که میتواند جاریسازی اهداف و مقاصد سند تحول را ضمانت کند، رهبری مدرسه است. رشد مدیریت مدرسه در مهرماه در حوزه رهبری آموزشی، مطلبی با عنوان «از تربیت چندساحتی تا رهبری چندساحتی» با هدف تبیین در سازه رهبری چندساحتی مدرسه به عنوان نظریهای نوظهور در رشته مدیریت آموزشی منتشر کرده است.
مدیریت حکمت بنیان مدرسه، تربیت و اطاعت، کیفیت یک مقوله فرهنگی است، مدیریت فضامند مدرسه و... از دیگر مطالبی هستند که در اولین شماره رشد مدیریت مدرسه در مهر 1403 منتشر شدهاند.
رشد آموزش مشاور مدرسه
در مدرسه با حضور مشاوران مدرسه باید زمینههای بروز اختلالات را فهمید، صدای پای عدم تعادل را شنید و اقدامات به موقع انجام داد. اگر چنین نباشد، مسئلههای روحی و روانی قویتر میشوند و به حدی میرسند که نه مشاور بلکه روانپزشک باید معالجه کند. در مدرسه باید علائم را شناخت و مانع بروز اختلالات شد. هنر مشاور در مواجهه عقلانی و علمی با زمینههاست. اگر غیر از این باشد بیتردید به صف انتظار روانپزشکان افزوده میشود.
رشد آموزش مشاور مدرسه در اولین شماره خود در سال تحصیلی جاری، پرونده ویژهای با موضوع «شناسایی اختلالها» منتشر کرده است. در این پرونده اختلالهایی از جمله ااضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی، درخودماندگی، خشم و هیاهو، نارسایی توجه و بیشفعالی و... بررسی شدهاند.
نسخه چاپی ماهنامههای رشد بزرگسال عمومی در بخش «فروش و اشتراک» وبگاه مجلات رشد به فروش میرسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.