اولین نشست شورای سیاستگذاری «دوازدهمین دوره جشنواره ملی تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد» با تأکید بر نقشآفرینی همه نهادهای فرهنگی و تربیتی و توجه به نیازهای روز مخاطبان برگزار شد و حاضران به گفتوگو و تبادل نظر در زمینه هرچه بهتر این دوره از جشنواره پرداختند.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نخستین جلسه شورای سیاستگذاری «دوازدهمین دوره جشنواره تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد» با حضور حجتالاسلاموالمسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر محمد صالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، نمایندگان بخشهای مختلف وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما برگزار شد.
در این جلسه ابتدا مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نایب رئیس جشنواره گزارشی از دستاوردهای جشنواره در دوره یازدهم را ارائه کردند و در ادامه حاضران در خصوص ضرورتهای جشنواره در دوره دوازدهم به بحث و تبادل نظر پرداختند. محور این گفتوگوها چگونگی مشارکت و نقشآفرینی همه ظرفیتهای کشور اعم از بخشهای دولتی و غیردولتی بود. همچنین کاربرد این موارد در برنامه درسی و آموزشی، ارائه پیشنهادات حاضران در خصوص چگونگی و الزامات همکاری دستگاههای مختلف نیز مورد توجه قرار گرفت. در این جلسه همچنین دکتر روشن احمدی به عنوان دبیر دوازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد معرفی شد.
اقتضائات چرخش جشنواره از ترویجی به حرفهای بودن
در این جلسه حجتالاسلاموالمسلمین دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و رئیس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوره جشنواره با بیان اینکه در این نشست سعی بر شنیدن نظرات ارائه شده است گفت: نظرات ارائه شده در این جلسه در شورای علمی جشنواره بررسی شده و بر اساس آن محورها و موضوعات مورد توجه در جشنواره اصلاح و تکمیل میگردد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ادامه داد: چرخش جشنواره از ترویجی بودن به حرفهای بودن مسئلهای مهم است. جشنواره تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد در ابتدای فعالیتش جشنوارهای ترویجی بود اما چرخش آن به حرفهای بودن مستلزم اقتضائاتی است. بخشی از آموزش و پرورش و زیستبوم محتوای آموزشی و تربیتی آمادگی این تغییرات را ندارد. بخشی از ابهام در خصوص محتوای آموزشی و تربیتی مورد نیاز مدارس است. یک مسئله ضعف آموزش و پرورش است که نفوذ به این زیستبوم سخت است و بخشی هم به این دلیل است که برای تولیدکنندگان یا فعالان محتوایی خارج از آموزش و پرورش، مناسبات اقتصادی در اولویت میباشد و این مورد برای سازمان پژوهش محدودیتهایی را ایجاد میکند، اما ارتباط با این مجموعهها نیز از ضروریات است.
ویژگی بارز جشنواره در دوره دوازدهم
دکتر محمدصالح مذنبی، مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نایب رئیس جشنواره نیز در این جلسه به اهمیت این جشنواره در سطح ملی اشاره کرد و گفت: جشنواره تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد یک جشنواره صرفاً اشاعهای نیست. امروز مجموعههای مختلفی در وزرات آموزش و پرورش در زمینه اشاعه و توانمندسازی معلمان و مربیان مدارس در حوزه تولید محتوا فعالیت میکنند. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی علاوه بر اشاعه این فرهنگ باید به این جشنواره به عنوان یک جشنواره حرفهای نگاه کند.
برنامه درسی؛ کتاب درسی و... یک میدان ملی است و افرادی در کشور انتظار دارند در این میدان نقشآفرین باشند. نقش سازمان پژوهش این است که بهترین آثار تولید شده در این حوزهها را انتخاب و در میسر برنامه درسی از آنها استفاده کند. انعکاس این رویداد در کشور و اطلاعرسانی به معلمان و مربیان و مشارکت در سطح مناطق و مدارس خواست جدی سازمان از نهادهای مشارکتکننده در این جشنواره است.
اهداف جشنواره
دکتر مذنبی با اشاره به اینکه جشنواره تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد به دنبال تحقق مجموعهای از اهداف است گفت: در این دوره از جشنواره زمینههای بیشتری برای مشارکت و نقشآفرینی ظرفیتهای که آمادگی دارند در امر تعلیم و تربیت سهیم باشند، فراهم خواهد شد. استفاده از محتواهایی که توسط این ظرفیتها در حوزه کتابهای درسی، شبکه رشد و مجموعه منابع آموزشی و تربیتی در کشور تولید میشود، یکی از مأموریتهای مهم جشنواره تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد است. در یازدهمین دوره جشنواره با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان صدا و سیما حوزه هنری کودک و نوجوان و بخشهای مرتبط در وزارت آموزش و پرورش این موضوع محقق شد.
نایب رئیس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوره جشنواره تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد دستاوردهای این جشنواره را چنین برشمرد: توسعه و ارتقا فرهنگی تولید محتوا، ترغیب و پرورش و حمایت ابتکارات و خلاقیتهای معلمان بر اساس دو هدف تولید و تأمین محتوای مورد نیاز بستههای تربیت و یادگیری متناسب با نیاز دانشآموزان و معلمان و تقویت نهاد ارزشمند مدرسه با برخورداری از این منابع آموزشی و تربیتی و رسانههای یادگیری از جمله اهداف این جشنواره است.
مروری بر آمار جشنواره در دوره یازدهم
دکتر مذنبی با اشاره به آمار و ارقام مربوط به جشنواره یازدهم اظهار کرد: در دوره گذشته 3780 اثر در بخش گرافیک متحرک، 2541 اثر در محتوای صوتی و پادپخشها، 1298 اثر در بازیهای تعاملی، 1475 اثر در برنامههای کاربردی، 2071 فیلم آموزشی، 2322 پویانمایی، 455 مورد واقعیت افزوده، 791 مورد تصویر سه بعدی و 303 مورد واقعیت مجازی توسط دانشآموزان، معلمان و مؤسسات علمی و آموزشی دانشبنیان تولید کننده محتوای آموزشی و تربیتی عرضه شد که مجموعاً آثار دریافتی این دوره را شکل داده است. در مجموع تعداد 33036 اثر در دوره یازدهم دریافت شد و مجموعه این آثار در دو مرحله داوری شدند.
گزارش دبیر جشنواره دوازدهم
دکتر روشن احمدی، دبیر دوازدهمین دوره جشنواره ملی تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد با اشاره به روایتی از امام علی (ع) با مضمون لزوم تربیت فرزندان برای عصر خودشان گفت:. صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت معتقدند معلمها مهاجران عصر دیجیتال هستند و دانشآموزان بومیهای این عصر؛ و همین امر تدریس یک مهاجر به یک بومی را سخت میکند.
وی ادامه داد: این جشنواره باید در راستای شناسایی بومیهای دیجیتال و نیازهای آنها فعالیت کند و برنامه درسی را از حالت کتابمحور بودن خارج کند. از جمله مأموریتهای این جشنواره این است که قالبهای دیگری را در اختیار دانشآموزان قرار بدهد.
دبیر دوازدهمین دوره جشنواره تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد «واقعیت مجازی»، «هوش مصنوعی مولد در طراحی و تولید چندرسانهای آموزشی و تربیتی در دو بعد تصویر و ویدیو»، «بسته چندرسانههای تربیت و یادگیری» و «دادهنگاشت (اینفوگرافیک) آموزشی و تربیتی» را به عنوان قالبهای دارای اولویت این دوره از جشنواره معرفی کرد.
دکتر احمدی ادامه داد: برای تعیین محورهای جشنواره، اولویتها و نیازهای دفاتر تألیف کتابهای درسی در راستای برنامه درسی ملی احصا شدهاند. همچنین بر اساس اسناد بالادستی، جشنواره به دنبال این است که اولویتهای ویژهای را در راستای اهداف کلان نظام آموزشی و تربیتی تدارک ببیند و جهت تولید محتوا در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار دهد.
برگزاری کارگاههای دانشافزایی و توانمندسازی معلمان با تأکید بر دانش فناوری، اصول و استانداردهای تولید محتوا، انتشار این جلسات در شبکه شاد، ارسال فراخوانهای متناسب با مأموریت شرکتهای دانشبنیان، بهرهمندی از افراد متخصص در امر داوری و برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده از جمله برنامههای در دست اجرای دبیرخانه جشنواره میباشد که دبیر دوازدهمین دوره جشنواره تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد به آنها اشاره کرد.
توجه به دانشآموزان روستاها و شهرهای کوچک برای استفاده از تولیدات این جشنواره، فاصله از شخصیتمحوری و توجه جدی به موضوع محوری، شناسایی عوامل ضد تعلیم و تربیت،شناسایی عوامل مؤثر در ترقی آموزش و پرورش برای تعیین محورهای جشنواره، تبدیل دانش و اطلاعات به دادههای دیجیتال، توجه جدی به نیازهای روز دانشآموزان، استفاده از آخرین فنون (تکنیکها) در بهروز رسانی محتواها، بررسی محتوای جشنواره دوره قبل، ارزیابی صحیح محتواهای جشنواره قبل از ورود به چرخه تعلیم و تربیت، شناسایی ظرفیتها و حوزههای همکار، استفاده از ظرفیت پژوهشسراهای دانشآموزی برای تولید محتوا، معرفی رؤسای ادارت تکنولوژی به عنوان رابطین جشنواره در استانها، معرفی فناوری به عنوان یک محیط یادگیری، توجه ویژه به ظرفیت هنرجویان، تمرکز بر دانشگاههای دارای رشته تکنولوژی آموزشی، سیاستهای تشویقی خاص در حوزه در رتبهبندی، توسعه مشارکت همه معلمان، برگزاری کارگاهها و آموزشهای برخط، ایجاد شرایط شرکت معلمان و دانشآموزان با نیازهای ویژه، توجه بیشتر به بازیهای تعاملی و برنامههای کاربردی، تسهیل حضور تولیدکنندگان غیردولتی و شرکتهای دانشبنیان در آموزش و پرورش، اعلام شاخصهای محتواهای برگزیده، حمایت از برگزیدگان جشنواره و... از جمله پیشنهادات اعضای شورا برای بهتر برگزار شده این دوره از جشنواره بود.
برای مشاهده تصاویر این نشست، اینجا را انتخاب کنید.