ششمین شماره از ماهنامههای بزرگسال عمومی رشد با پروندههای ویژه موضوعی در اسفند ماه ۱۴۰۳ منتشر شدند.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ششمین شماره از مجلههای آموزشی و تربیتی «رشد معلم»، «رشد مدیریت مدرسه»، «رشد آموزش ابتدایی»، «رشد فناوری آموزشی» و «رشد مدرسه فردا» از گروه ماهنامههای عمومی بزرگسال منتشر شدند. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی این مجلات را به عنوان جزئی از بستههای تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر میکند. بخشهایی از هر مجله را با هم ببینیم:
رشد آموزش ابتدایی
عرصههای جدید تربیت رسانهای نیازمند کنشها و واکنشهای اهالی تربیت است تا بدین وسیله به نقطه صحیح و رویکرد درست مبتنی بر مبانی و فرهنگ بومی خود در این حوزه برسد. به همین جهت لازم است در تربیت رسانهای مفاهیم اساسی را بیابیم و بر آنها پافشاری کنیم.
رشد آموزش ابتدایی در ششمین شماره این نشریه که در اسفند 1403 برای آموزگاران، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است با مطالب «الو! ابری شهر (درسنامههای فضای مجازی برای دانشآموزان دوره ابتدایی)» و «کلاسی میان ابرها (تجربهای از اجرای درسنامه ابری شهر و تأثیر آن بر دانشآموزان)» به موضوع تربیت رسانهای پرداخته است.
رشد معلم
برخورد با دانشآموزانی که رفتارهایی مانند پرحرفی و پرخاشگری نشان میدهند، یکی از چالشهای جدی در مدیریت کلاس است. این نوع رفتارها میتوانند نظم و آرامش را در کلاس مختل کنند و حتی بر کیفیت یادگیری دانشآموزان نیز تأثیر بگذارند. رشد معلم در مقالهای با عنوان «کلاس در آرامش» به بررسی ویژگیها، علل و آسیبهای پرحرفی و پرخاشگری پرداخته و راهکارهایی عملی را برای معلمان پیشنهاد داده است.
«تجلی نور در بهار جان»؛ «طعم مدرسه»؛ «خواندن بین خطوط»؛ «آموزش را به بازی بگیریم»؛ «ارزشیابی از طریق آزمونهای عملکردی»؛ «در مسیر معلمی»؛ «هوش مصنوعی یک فناوری پویاست»؛ «بهترین نسخه از خود»؛ «داستان یک نسل» و... از دیگر مطالب ششمین شماره رشد معلم در اسفند 1403 میباشند که برای معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شدهاند.
رشد مدیریت مدرسه
مدرسه میتواند به گونهها و طرق متنوع و کارآمد مدیریت و رهبری شود. یکی از گونههای متنوع و در عین حال ضابطهمند و مهارشدنی، مدیریت بر مبنای پروژه است. به عبارت دیگر، مدیریت مدرسه را میتوان یک پروژه در نظر گرفت و آن را با چارچوب و ضوابط پروژه مدیریت کرد. وقتی فعالیتی در قالب یک پروژه مدیریت میشود، خاصیت استمراری دارد تا به نقطه بهینه برسد. رشد مدیریت مدرسه در مقالهای با عنوان «مدیریت بر مبنای پروژه» به بررسی این موضوع پرداخته است.
«زیبا و عالمانه کار کنیم»؛ «سهلگیر یا سختگیر»؛ «سواد رسانهای، جامعه شبکهای و تربیت و یادگیری»؛ «بازگشت به مدرسه»؛ «انباشت یا بازاندیشی تجربهها»؛ «تربیت و یادگیری»؛ «ایستاده در مقابل همه چیز»؛ «هر رخدادی زمینهساز پژوهش است»؛ «رهبری آموزشی به سبک چندپایه»؛ «دستان شاد»؛ «محیطهای بازی در مدرسه»؛ «محو هدفمند یک ملت در کتابهای درسی»؛ «تثبیتکنندگان نسلکشی و مدرسهکشی در غزه» و... از دیگر مطالبی هستند که در ششمین شماره رشد مدیریت مدرسه در اسفند 1403 برای مدیران آموزشی، معاونان، مشاوران و کارشناسان آموزش و پرورش منتشر شدهاند.
رشد فناوری آموزشی
هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از ابزارهای اساسی در آموزش است و معلمان به عنوان راهبران اصلی این تحول باید دانش و مهارتهای لازم را برای استفاده مؤثر از آن کسب کنند. داشتن سواد هوش مصنوعی نه تنها برای ارتقای کیفیت تدریس، بلکه برای توانمندسازی دانشآموزان در دنیای دیجیتال ضروری است. با درک صحیح مفاهیم و روشهای کاربست هوش مصنوعی در تدریس، معلمان میتوانند محیطهای یادگیری جذابتر و هوشمندتری را ایجاد کنند که آیندهای روشنتر را برای نسلهای بعدی رقم بزنند.
ششمین شماره از مجله رشد فناوری آموزشی در اسفند 1403 با مطالبی از جمله «تکامل فناوریهای آموزشی در خدمت تدریس»؛ «فناوری طراحی تدریس مؤثر»؛ «انقلاب هوشمند در کلاس درس»؛ «مایکروسافت تیمز در کلاس درس»؛ «قلم طراحی در دست فناوری»؛ «اهمیت تدریس فناورانه در آموزش مدرن»؛ «تجربههای جهانی در تدریس فناورانه»؛ «از قصهگویی سنتی تا ابزارهای هوش مصنوعی» و... به طور اختصاصی به موضوع «تدریس فناورانه» پرداخته است.
رشد مدرسه فردا
رویکرد آموزش پروژه محور اقدامی است به منظور ابداع روش مناسب برای رشد دانشآموزان در مواجهه با ناکارآمدی روشهای آزمونمحور. به همین جهت در ششمین شماره مجله رشد مدرسه فردا به صورت ویژه به موضوع «یادگیری پروژه محور و اقدامپژوهی» پرداخته شده است.
«نقش پروژه محوری در جهان آینده»؛ «هوش مصنوعی، بخش جداییناپذیر آموزش»؛ «از کلاس درس تا اقیانوس»؛ «استم، راهبردی برای تلفیق»؛ «ارتقای کیفیت یادگیری»؛ «کلاسهای پژوهش محور، پاسخی به نیازهای نسل زد»؛ «یادگیری پروژه محور»؛ «آموزش مبتنی بر پروژه»؛ «آموزش پروژه محور و یادگیری چندبعدی»؛ «آموزش مهارتهای زندگی»؛ «روایتکاوی، شیوهای برای توسعه خردمندی»؛ «ارتقای دانش و مهارت تولید محتوای الکترونیکی در معلمان»؛ «تأثیر آموزش پروژه محور بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان» و... از جمله مطالبی هستند که در این ویژهنامه منتشر شدهاند.
نسخههای چاپی ماهنامههای عمومی بزرگسال رشد در «سامانه فروش مجلات رشد» به فروش میرسند. برای ثبتنام و خرید مجلات اینجا را انتخاب کنید.