همزمان با پایان بیستودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد، فهرست کتابهایی که در این دوره از جشنواره موفق به دریافت «نشان رشد» شدهاند، متناسب با دورهها و پایههای تحصیلی و همچنین با طبقهبندی موضوعی منتشر شد.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، همزمان با پایان بیستودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد، فهرست کتابهایی که در این دوره از جشنواره موفق به دریافت «نشان رشد» شدهاند، متناسب با دورهها و پایههای تحصیلی و همچنین با طبقهبندی موضوعی منتشر شد.
کتاب، بنیادیترین ابزار فرهنگساز و آگاهیبخش در جوامع بهشمار میرود و این قالب انتقال محتوا در حوزه کودک و نوجوان از اهمیت دوچندانی برخوردار است. به همین دلیل برنامهریزی برای ترویج کتابخوانی و تسهیل دسترسی به کتاب مفید و استاندارد، تلاشی است برای ایجاد و تقویت هویت و شکلدهی به سبک زندگی کودکان و نوجوانان. کتاب خوب و مناسب، به عنوان منبع آفرینش معیارهای درست رفتاری و اخلاقی، نقش مهمی در تربیت کودکان ایفا خواهد کرد. سرعت روزافزون انتشار و گستردگی تنوع در حوزه تولید کتابهای آموزشی و تربیتی لزوم استانداردسنجی و ارزیابی دقیق این منابع را اجتنابناپذیر نموده است.
در همین راستا، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با ایجاد نظام اعتباربخشی و ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی درنظر دارد از طریق سیاستگذاری، استانداردسازی و هدایت تولید این منابع، در ایجاد زمینه کسب شایستگیها، تکوین و تعالی پیوسته هویت کودکان و ارتقای جایگاه و منزلت علم نافع گام مهمی بردارد و حلقه پیوندی در زنجیره موقعیتهای یادگیری و تربیتی بین مدرسه و خانواده ایجاد کند.
در پایان هر دوره ارزیابی سالیانه کتابها، مجموعه «کتابنامه رشد» جهت بهرهگیری در مدارس و فضاهای آموزشی و نیز استفاده دانشآموزان، خانوادهها و سایر مخاطبان، تدوین و منتشر میگردد. این کتابنامهها شامل معرفی کلیه کتابهای استاندارد و تأیید شده ناشران کودک و نوجوان و آموزشی طی سال 1403-1402 در سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی (نشان رشد) است که به صورت الکترونیکی عرضه میشود و از طریق وبگاه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اختیار مخاطبان و علاقهمندان قرار میگیرد.
کتابنامههای رشد از طریق مجموعهسازی، سازماندهی منابع و چیدمان موضوعی در پنج دوره آموزشی پیش از دبستان، دوره ابتدایی، دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه و دوره فنیوحرفهای و کاردانش و همچنین با دستهبندیهای موضوعی و معرفی مختصر هر کتاب، دسترسی گروههای مخاطب را به منظور بهترین انتخاب، تسهیل مینماید و انتظار میرود بهرهگیری از این مجموعه، به پالایش و غنیسازی منابع آموزشی و تربیتی موجود در محیطهای آموزشی کمک کند و ابزار کارآمد و مؤثری برای انتخاب کتاب مفید و مناسب توسط معلمان و خانوادهها گردد.
مجموعه حاضر منتخبی از منابع آموزشی و تربیتی است که طی سال 1402 در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار گرفته است و با توجه به شاخصهای محتوایی و کمی، شرایط دریافت نشان رشد را احراز نمودهاند. از این رو با استناد به مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش، بهرهگیری از این منابع در مدارس بلامانع خواهد بود.
نسخه الکترونیکی کتابنامههای رشد به صورت رایگان در سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی مکتوب به نشانی https://samanketab.roshd.ir قابل دسترسی و بهرهبرداری است.