در «رشد آموزش راهنمایی تحصیلی»
دکتر نیره شاهمحمدی در این شماره رشد آموزش راهنمایی با ارائه مقالهای به
بررسی مهارتهای معلمان در کشور ژاپن پرداخته است.
دکتر نیره شاهمحمدی در مقدمه این مقاله آورده است:
مدیران ارشد ژاپنی میگویند: «ما معتقدیم مبنای پیشرفت هر کشوری در دست معلمان آن کشور است؛ لذا براساس پژوهشهای جهانی در زمینة آموزشوپرورش، کوشش میکنیم با آموزشهایی که به معلم میدهیم این باور را در او به وجود آوریم که هر کودکی دنیایی ویژة خود دارد. پس معلم
باید بکوشد تا نه براساس عادتهای گذشته، که براساس پژوهشهای علمی و نوین با دانشآموزان رفتار کند. رفتار مبتنی بر روشهایی که پژوهشهای علمی آن را تأکید کرده باشد، نه تنها یادگیری مؤثر دانشآموزان را با خود خواهد داشت، بلکه مهارتهای آموزشی و پرورشی معلم را
نیز پرورش خواهد داد.»
تربیت معلم در ژاپن از جمله حساسترین و مهمترین مؤلفههای نظام تعلیم و تربیت این کشور محسوب میشد؛ زیرا موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول در هر نظام آموزشی، منوط به توانمندیها و قابلیتهای حرفهای معلمان است که مجریان اصلی برنامهها در محیط واقعی هستند. در
این خصوص ژاپنیها معتقدند که شایستگی هر نظام آموزشی، به اندازة شایستگی معلمان آن نظام است.
این مقاله در چند بخش با عنوانهای: آموزش معلمان، اهداف تربیت معلم، برنامههای تربیت معلم، آموزش فناوری اطلاعات، تمرین عملی، آموزش ضمن خدمت، بازدید از مدرسه، گروههای آموزشی و ساعات کاری ادامه پیدا کرده است.
متن کامل این مقاله در ماهنامه رشد آموزش راهنمایی تحصیلی شماره 6، اسفندماه 1390 چاپ شده است.