در مجله «رشد آموزش علوم اجتماعی»
ایمان روحی دهکردی، طی مقالهای پژوهشی در مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، رابطه میان مدرسه و خانواده را با عنوان
مدرسه زندگی مورد توجه قرار داده است. وی در بخشی از این مقاله به اصلاح روابط خانه و مدرسه پرداخته و با نگاه نقادانهای نسبت به این روابط که دنیای غرب در پیشگرفته به شبکههایی از حمایتهای اجتماعی میرسد.
در این بخش از مقاله آمده است: «کوششهای فراوانی برای تقویت روابط خانه ـ مدرسه صورت میگیرند که توسط والدین، معلمان، مدیران مدارس و مربیان هم تأیید میشوند. هر چند نقشهای مستقل و متفاوت خانه و مدرسه در تعلیم و تربیت دانشآموزان روشن است، ولی از اواخر قرن بیستم
بسیاری از اندیشمندان تعلیم و تربیت ضرورت همکاری بیشتر میان این دو نهاد را، در موفقیت اقدامات مهم این نهادها خاطرنشان کردهاند. اغلب معلمان با فرستادن اطلاعات به خانوادههای دانشآموزان درباره موضوعاتی چون برنامهها، مقررات و اهداف مدرسه یا گزارش مربوط به پیشرفت
دانشآموزان، این همکاری را تقویت میکنند. معلمان همچنین، میتوانند در ملاقات با اولیای دانشآموزان، خواه به صورت فردی یا گروهی، در مورد پیشامدهای خاص یا پیشرفت دانشآموزان، با آنها مذاکره کنند...»
ادامه این مقاله که به راهکارهایی برای اصلاح روابط خانه و مدرسه میپردازد، در
فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 54، بهار 1391 منتشر شده است.