در «رشد علوماجتماعی»
سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش پس از پنج سال فعالیت مستمر در آذرماه سال 1391 رونمایی شد. فصلنامه رشد آموزش علوماجتماعی طی مقالهای به مفاد این سند و توضیح و تشریح آنها پرداخته است.
این مقاله به قلم فاطمه شهرزاد بخشایش، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی نوشته و منتشر شده است. وی پس از اشاره به فرایند تولید این برنامه به مفاد سند اشاره کرده است که عبارتاند از: 1. بیانیه ارزشها 2. بیانیه مأموریت 3. چشمانداز 4. هدفهای کلان 5.
راهبردهای کلان 6. هدفهای عملیاتی 7. راهکارها 8. چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین آموزشوپرورش.
نویسنده در توضیح چشمانداز سند تحول بنیادین آورده است: «نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی، در افق 1404، با اتکا به قدرت لایزال الهی، مبتنی بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی و قوامبخش آنها زمینهساز جامعه جهانی عدل مهدوی، برخوردار از توانمندیهای
تربیتی ممتاز در تراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه الهامبخش و دارای تعامل سازنده و مؤثر با نظامهای تعلیم و تربیتی در سطح جهان، توانمند در زمینهسازی برای شکوفایی فطرت و استعدادها و شکلگیری هویت یکپارچه اسلامی، انقلابی و ایرانی دانشآموزان با توجه به
هویت اختصاصی آنان، کارآمد، اثربخش، یادگیرنده، عدالتمحور و مشارکتجو، برخوردار از مربیان و مدیران مؤمن آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالیجو و تحولآفرین، انقلابی، آیندهنگر، عاقل، متعهد، امین، بصیر و حقشناس است.
برپایه این چشمانداز، مدرسه جلوهای است از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصتهای تعلیم و تربیتی، زمینهساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانشآموزان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان براساس نظام معیار اسلامی، در چارچوب فلسفه و رهنامه نظام تعلیموتربیت
رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران.»
متن کامل این مقاله، در فصلنامه رشد آموزش علوماجتماعی، شماره 56، پاییز 1391 منتشر شده است.